10 باور غلط از خرید نرم افزار CRM

خرید نرم افزار CRM

۱۰ باور غلط درباره خرید نرم افزار CRM

می توانید فایل صوتی این مقاله را گوش دهید:

فایل صوتی مقاله

استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) یک انتخاب منطقی می باشد. اما مهم است که ما نرم افزار CRM درستی را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم و  تا در خرید نرم افزار CRM با مشکل روبه رو نشویم.

باهم این ده باور غلط درباره خرید نرم افزار CRMرا مرور کنیم:

۱. با خرید نرم افزار CRM ( نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری) تمام مشکلات مربوط به بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش و مدیریت حل می شود.

نرم افزار  مدیریت ارتباط با مشتری یا  نرم افزار سی ار ام ( CRM ) ، مشکلات فرایندها و استراتژی ها را حل نخواهد کرد. آنها مسائل دیگری هستند. اگر فعالیت های این سه فرایند هنوز شفاهی است و برای آنها فرایندی مستند تدوین و پیاده سازی نشده است، از سی آر ام کاری ساخته نخواهد بود. اگر استراتژی و برنامه برای فروش و بازار یابی ندارید، انتظار معجزه از سی آر ام نداشته باشید. قبل از تهیه نرم افزار CRM (سی ار ام) مشکلات فرایند واستراتژی خود را حل کنید.

۲.با خرید نرم افزار CRM (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری) تمام گزارش های مرود نیاز برای تصمیم گیری مدیریت تولید خواهند شد.

نرم افزار  مدیریت ارتباط با مشتری یا  نرم افزار سی ار ام ( CRM ) اصلاً اینطور نیست. باید بدانید که مدیران برای تصمیم گیری چه نیازهای اطلاعاتی دارند و آن را در فهرست نیازمندی های یا آر اف پی(RFB) بگنجانید. حتی گزارش های خروجی را طراحی کنید و حتی در زمان اجرا هم باید همواره به فکر طراحی گزارش ها و بهبود آنها باشید.

۳.با خرید نرم افزار CRM (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری) فروشمان افزایش خواهد یافت و مشتریان جدید جذب خواهیم کرد و مشتریان وفادارمان هم زیاد خواهند شد.

درنرم افزار CRM (سی ار ام)  چنین چیزی رخ نخواهد داد. افزایش فروش در اثر شناخت بازار و تدوین استراتژی های جذب و وفاداری مشتری بوجود خواهد آمد. اطلاعات ثبت شده در نرم افزار به شناخت مشتریان و نهیه پیشنهاد ارزش متناسب با آنها کمک زیادی خواهد کرد، اما هم باید صبر کنید تا این اطلاعات ثبت شود و هم باید خود توان بالایی برای طراحی پیشنهاد ارزش متناسب با این مشتریان داشته باشید.

۴.با خرید نرم افزار CRM ( نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری )، مدیران وقتشان ازاد خواهد شد.

با طراحی مناسب، کاهش دوباره کاری ها، ثبت و استفاده مناسب از اطلاعات، توانمندسازی کارکنان، وقت مدیران آزاد خواهد شد، صرفاً تهیه یک نرم افزار  مدیریت ارتباط با مشتری (نرم افزار سی ار ام ( CRM ))، تغییری در بهره وری مدیران نخواهد داد.

۵.همه با اشتیاق داده های مورد نیاز را وارد و استفاده خواهند کرد.

 اینطور نیست! با کمال تعجب، اولین اعتراض را واحد فروش خواهد کرد که کارما زیاد شده است و به کارهای خودمان هم نمی رسیم. توجیه کارایی نرم افزار، توجه به مهارت هایی نظیر «تایپ ده انگشتی»، انگیزش و باز طراحی فرایندها، از جمله راه های مقابله با چنین مقاومت هایی هستند.

۶.نیازی به آموزش و مشاوره نخواهیم داشت.

متاسفانه، چنین برداشتی کاملاً غلط است، سی ار ام ( CRM ) ، یک دانش وسیع است و در بسیاری از سازمان ها آگاهی کاملی از آن وجود ندارد. قبل ، در حین و بعد از خرید نیاز به آموزش و مشاوره خواهید داشت. مشاوری که بخوبی بتواند نیازهای سازمان را تشخیص دهد و متناسب با نیازها راهکار پیشنهاد کند و مانع از دست رفتن منابع سازمان شود. آموزش هم باید در تمام رده های سازمانی مرتبط جاری شود. تا نسبت به استفاده از نرم افزار  مدیریت ارتباط با مشتری یا نرم افزار CRM (نرم افزار سی ار ام)  اشتیاق و دانش بوجود آید.

۷.نیازهای همه در تمامی سطوح برطرف خواهد شد.

تا نیازهای مدیران و کارکنان را در تمام سطوح شناسایی نکنید، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. کارشناسان فروش، نیاز به اطلاعات سوابق خرید و اعتبارات مشتری دارند. مدیران نیاز به گزراش های مربوط به ریزش مشتریان و تغییرات رفتار خرید در بخش های مختلف بازار دارند و لازم است در نرم افزار CRM (نرم افزار سی ار ام) موارد فوق و خیلی نیازهای دیگر پیش بینی شوند.

۸.با همین نفرات و ساختار، سی آر ام به خوبی اجرا خواهد شد.

با همین افراد و ساختار، چیزی به نرم افزار CRM  اضافه نخواهد شد، چون به اندازه کافی کار و اولویت بخصوص در واحدهای فروش و خدمات وجود دارد. یا باید تغییر ساختار و تغییر نقش داشته باشید و یا اولاً برای پروژه سی آر ام یک نماینده تام الاختیار وجود داشته باشد و در کنار او هم یک کارشناس سی آر ام به بدنه اضافه شود.

۹.به محض نصب، قابل استفاده خواهد بود.

به هیچ عنوان این برداشت درست نیست. لازم است اطلاعات یا وارد شوند و یا از سایر نرم افزارها انتقال یابند و این زمانبر است. لازم است کارشناسان و مدیران به استفاده درست از نرم افزار سی ار ام ( CRM )  عادت کنند و لازم است اطلاعات به خوبی تحلیل شود و سازمان توان تحلیلی داشته باشد. مدیران هم پیگیر راه اندازی کامل باشند تا بتوانند طی یک دوره شش ماهه کم کم از مزایای آن استفاده کنند.

۱۰.نیازی به یکپارچه شدن با سایر نرم افزارها ندارد.

در هر سازمانی، نرم افزارهایی نظیر مالی و فروش وجود دارند. سی آر ام بدون یکپارچگی با آنها بخشی از توان و قابلیت خود را از دست می دهد. دقت به تنوع نرم افزارها در داخل سازمان می تواند منجر به تاثیر گذاری کامل سی ار ام CRM ) شود. در غیر صورت  نرم افزار CRM (سی ار ام) زائد تلقی خواهد شد.

بحران هایی که نرم افزار CRM می تواند در سازمانتان به وجود بیاورد کم نیست  و ناشی از برداشت های نادرستی که ما از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری داریم که باعث شکست CRM در سازمان می شود

 اگر این باورها را اصلاح نکنیم و روشی مناسبی برای استقرار سی آر ام نداشته باشیم، نرم افزار در سازمان خریداری نخواهد داشت و هزینه هایی که صرف آن شده، تلف خواهد شد. راهکار پیشگیری از این مشکل،  اصلاح باورها و استقرار صحیح این سیستم به کمک مشاوران و متخصصان با تجربه است.

نویسند: دکتر فرشید عبدی، استاد دانشگاه و موسس مُدام

اگر فعلا فرصت مطالعه این مقاله را ندارید می توانید فایل PDF آن را برای مطالعه در زمان دیگری دانلود کنید.

اگر فعلا فرصت مطالعه این مقاله را ندارید می توانید فایل صوتی آن را دانلود و در زمان دیگری گوش دهید.

این مقالات را هم حتما بخوانید:

10 نکته مهم برای مراقبت از CRM پس از استقرار

اکثر شرکتها با علاقه سیستم CRM را مستقر می کنند، اما پس از چندی از...

14 سؤال مهم در جلسه دموی نرم افزار CRM

سؤالات بسیار مهمی که به شما کمک می کند تا یک نرم افزار مدیریت ارتباط...

5 کلمه کلیدی درباره مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که حتماً باید بدانید.

اگر مدیر عامل، مدیر فروش یا کارشناس فروشی هستید که زیاد اسم CRMرا می شنوید،...

این محصولات می تواند برای شما مفید باشد:

تخفیف!
-40% تخفیف

کتاب های چاپی، صوتی و الکترونیکی

کتاب راهنمای مدیریت ارتباط با مشتری

۵۰,۰۰۰ تومان۲۳۱,۷۰۰ تومان
تخفیف!
-20% تخفیف
۲,۰۲۶,۴۰۰ تومان
تخفیف!
-48% تخفیف

کتاب های چاپی، ویدئویی و الکترونیکی

کتاب مدیریت کاریز فروش

۶۲,۵۰۰ تومان۴۸۱,۷۰۰ تومان
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید