رایانش ابری برای تامین سیستم crm

مدیریت ارتباط با مشتری

تعریف رایانش ابری برای تامین سیستم مدیریت ارتباط با مشتری 


یکی از راه های تامین سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بستر یارانش ابری است که تصمیم گرفتم رایانش ابری (Cloud Computing) را برایتان تعریف کنم.

کلمه رایانش ابری شاید هنوز هم برای بسیاری از افراد نا مفهوم باشد، اما مفهومی است که در عمل دارای پیشرفت‌های روز افزونی بوده به طوری که امروزه خیلی‌ها حتی بدون آشنایی با مفهوم اصلی‌اش از آن بهره می‌برند. رایانش ابری اشاره به تمامی توسعه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر اینترنت داشته و واژه ابر در آن نمایانگر اینترنت بوده است. این ابر دارای لایه های تکنولوژیکی بسیار محکم و ساختار یافته‌ایی بوده که باعث می‌شود کاربر برای استفاده از سرویس‌ها با هیچ گونه مشکل و پیچیدگی مواجه نشود، به عبارت دیگر این مفهوم از رایانش ابری برداشت می‌گردد که کاربر برای استفاده و بهره گیری از سرویس‌های آن کافی است تا به آن متصل شود به عبارت دیگر پردازش ابری این قابلیت را فراهم می‌آورد تا منابعی چون نرم افزار و سخت افزار به دور از هر گونه پیچیده گی و یا دانش تخصصی توسط اینترنت به اشتراک گذاری و توسط کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این سرویس‌ها در هر جایی از دنیا قابل استفاده بوده چراکه این ابر می‌بایست همانند نقطه تماسی در هر مکانی برای تمامی نیاز های رایانشی به خوبی عمل نماید.

فضای ابری

فضاهای ابری به طور کلی به 2 دسته تقسیم می شوند.

  1. استقرار
  2. سرویس ها

استقرار نیز به 4 گروه تقسیم می شود:

فضای ابری خصوصی

فضای ابری خصوصی طراحی شده تا در یک نهاد یا سازمان خاص مورد استفاده قرار گیرد. اما برخلاف این تعریف، فضای ابری باید کماکان خارج از سازمان باشد تا واقعا یک فضای ابری نامیده گردد. مدیریت این نوع فضای ابری می تواند از داخل سازمان صورت گیرد و یا می تواند به یک مرکز متخصص امر سپرده شود.

فضای ابری همگانی

درهای فضاهای ابری همگانی به روی همه باز است. از لحاظ ساختاری تنها تفاوت این نوع فضای ابری با مدل قبلی در این است که تنها افراد معینی به فضای ابری خصوصی دسترسی دارند، اما فضای ابری عمومی در اختیار همه است. دراپ باکس یک مثال خوب در این رابطه محسوب می گردد.

فضای ابری هیبریدی

وقتی یک تامین کننده ی فضای ابری، ترکیبی از نوع خصوصی و همگانی آن را در اختیار کاربران قرار می دهد، به آن فضای ابری هیبریدی می گویند. این اتفاق زمانی می افتد که مثلا 2 فضای ابری جدا قرار است اطلاعاتی را با هم به اشتراک بگذارند، یا زمانی که یک شرکت رشد پیدا کرده و شروع به گسترش خدماتش و ارائه ی سرویس های بیشتر می کند.

فضاهای ابری اجتماعی

وقتی یک فضای ابری خصوصی در میان نهادها و سازمان های مختلفی به اشتراک گذاشته می شود، به آن فضای ابری اجتماعی می گویند. یا از نگاهی دیگر، فضای ابری اجتماعی، یک فضای ابری همگانی است که دراختیار بخش محدودی از سازمان ها و شرکت ها قرار می گیرد.

از طرفی دسته ی سرویس ها هم به سه زیر مجموعه تقسیم می گردد:

خدمات پایه ای (IaaS)

وقتی خدماتی که ارائه می شود شامل پردازش ابری، پهنای باند شبکه ای یا سیستم های همتراز باشد، به آن سرویس خدمات پایه ای می گویند. یکی از مثال های این مورد سرویس خدمات اینترنتی آمازون[1] است.

خدمات زمینه سازی (PaaS)

وقتی فضای ابری خدماتی را ارائه می کند تا کاربران بتوانند در آن به توسعه ی نرم افزار بپردازند، به آن سرویس خدمات زمینه سازی می گویند. این سرویس زمانی کاربرد دارد که کاربران بخواهند بدون نیاز به تهیه ی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، به توسعه ی نرم افزاری خاص بپردازند.

خدمات نرم افزاری (SaaS)

معمول ترین نوع خدمات در این دسته، استفاده از برنامه ها و نرم افزارهایی است که بر روی فضای ابری قرار دارند. پرطرفدار ترین خدمات نرم افزاری در این زمینه جیمیل و نت فلیکس هستند.

به این مطلب رای دهید
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید