حافظه در بازاریابی چه نقشی دارد؟

حافظه در بازاریابی چه نقشی دارد؟

حافظه در بازاریابی چه نقشی دارد؟


“فراموش مکن که در جهان چیز های سودمند و دلپذیر به اقسام گوناگون وجود دارد و برای آن که ما از همه ی آن ها برخوردار شویم.

خدایان آلات حواس گوناگون به ما عطا کرده اند. علاوه بر این نیروی اندیشه به ما بخشیده اند که به یاری آن محسوسات خود را موضوع تفکر قرار دهیم و به یاری نیروی یادآوری، بسیاری چیز های سودمند می آموزیم و کشفهای فراوان می کنیم و بدین سان از هر چه نیکوست سود می بریم و از هر چه بد است، احتراز می جوییم.”

از کتاب خاطرات سقراطی نوشته ی کسنوفون

چنانکه در نقل قولی از سقراط خواندید، حافظه نقش غیر قابل انکاری در یادگیری دارد و همین طور می تواند، نقش مهمی در بازاریابی داشته باشد.

استراتژی مناسب برای بازاریابان این است که به گونه ای محصولات برند خود را تبلیغ کنند تا مشتریان سریعتر از برند های دیگر، آنها را به یاد بیاورند. در ادامه به چند تکنیک در این خصوص می پردازیم.

به عنوان نمونه، اطلاعات ورودی که با اطلاعات موجود در حافظه در ارتباط هستند، شانس بیشتری برای بازاریابی دارند، به طور مثال نام های تجاری که به ویژگی های فیزیکی یک طبقه ی محصول مرتبط بوده یا به راحتی در ذهن قابل تجسم هستند، راحت تر از نام های تجاری معمولی از حافظه فراخوانده می شوند.

فعال ساختن خاطرات

همچنین می توان با تمرکز بر تجربیات مشترک با بسیاری از افراد، خاطرات را فعال ساخت.

فراخوانی گذشته می تواند بر رفتار آینده اثر گذارد. بعضی از وابستگی های خاص و واضح، خاطرات برق آسا و زود گذر نامیده می شوند. این خاطرات به طور معمول به رخداد های بسیار مهم مربوط هستند.

روایت داستان

یکی دیگر از روش های انتقال اطلاعات برای یک مجصول، روش روایت داستان است.

بسیاری از اطلاعات، به همین شکل در ذهن ما ذخیره و ثبت می شوند. در نتیجه استفاده از این روش در تبلیغات، روش مناسبی در بازاریابی است.

روایت ها، افراد را به ایجاد یک ارائه ی ذهنی از اطلاعاتی که آن ها بررسی کرده اند، ترغیب می کند.

مشتریان در اولین برخورد با یک پیام توجه بیشتری به آن نشان می دهند که در یادآوری این موضوع بسیار اهمیت دارد. شواهد حاکی از آن است که اطلاعات مربوط به یک کالاهای تجاری پیشرو (اولین کالا از آن نوع که وارد بازار می شود) بهتر از کالا های مشابهی که بعد ها وارد بازار شده اند به خاطر آورده می شوند، زیرا معرفی آن کالای اولیه دارای صفت مشخصه ایست که در کوتاه مدت امکان انحراف توجه بیشتری از آن (به سوی رقبا) وجود ندارد.

خاطرات نوستالژیک

استفاده از خاطرات نوستالژیک هم می تواند در افزایش فروش اثرگذار باشد، تحقیقات نشان داده اندکه استفاده از موسیقی و شعری که حس نوستالژیکی درایجاد می کند درصورت ارتباط با محصول می تواند تاثیر مثبتی بر تبلیفات بگذارد.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید