حواس پنجگانه در بازاریابی مهم است؟

حواس پنجگانه در بازاریابی مهم است؟

حواس پنجگانه در بازاریابی


حواس پنجگانه در بازاریابی خیلی مهم است چون ما در طول روز در معرض انواع صداها و رنگ­ ها و بوهای مختلف هستیم.

هر کدام از این ورودی های حسی در ما عواطف و احساسات مختلفی را بر می انگیزد.

برخی از آن ها احساس آرمش و برخی دیگر تنش را یه ما منتقل می کنند یا بعضی از آن­ها احساسات وطن پرستانه یا احساسات نوستالژیک  را برای ما تداعی می کنند.

بازاریابان از این ورودی های حسی در جهت جذب مشتری و یا معرفی محصولات جدید خود استفاده می کنند. در این متن به حواس پنجگانه در بازاریابی می پردازیم.

 بینایی

رنگ ها از اهمیت بالایی در بازاریابی برخورداز هستند. تاثیر رنگ ها بسته به فرهنگ کشور های مختلف، متفاوت است به عنوان مثال، رنک قرمز، سفید و آبی حس میهن دوستی مردم انگلیس و فرانسه را بر می انگیزد. همین طور رنگ قرمز می تواند احساس نشاط را منتقل کند در حالی که رنگ آبی آرامش را به ارمغان می آورد. شرکت ها از رنگ ها در محصولات و بسته­ بندی­های خود استفاده می کنند تا بدین ترتیب احساس مورد نظر خود را به مشتری منتقل کنند. همانطور که می دانید، در سال های مختلف رنگ های متفاوتی، به عنوان مد سال انتخاب می شود، شرکت ها همچنین از این رنگ ها برای ترغیب وجذب مشتری استفاده می کنند. نکته ی دیگر آن که برخی از شرکت ها از ترکیب رنگ های خاصی را در محصولات خود انتخاب می کنند به طوری که آن ترکیب رنگ خاص عامل شناسایی شرکت می شود.

در مکان های دیگری همچون رستوران ها، رنگ ها نقش مهمی بازی می کنند. از آن جایی که قرمز اشتها آور است، رستوران ها از این رنگ به وفور دز فضای خود استفاده می کنند نگ زرد نیز در جذب مشتری برای این گونه مکان ها موثر است.

  بویایی

بویایی نیز نقش مهمی در جذب مشتریان دارد.عطر ها نیز همچون رنگ ها می توانند جنبه های نوستالژیک داشته باشند یا یک حس را در ما تقویت کنند.

 شنوایی 

موسیقی ها نیز در بستر­های فرهنگی مختلف، می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد.

رستوران ها و فروشگاه­ها از موسیقی برای آرامش و تاثیر گذاشتن بر مشتری استفاده می کنند، به این نوع موسیقی، “موسیقی کاربردی” گفته می شود. همچنین در تبلیغات، بازاریابان از تکنیک “فشار زمانی” استفاده می کنند. فشار زمانی به این معنی است که گوینده در رادیو یا تلویزیون سرعت تکلم خود را افزایش می دهد به طوری که آن را به بین 120 تا 130 برابر حالت عادی می رساند. البته نظرات متفاوتی درباره ی تاثیر این روش وجود دارد. اما به نظر می رسد انسان ها فکر می کنند گویندگان سریع باید بدانند از چه سخن می گویند.

 لامسه

بسیاری از محصولات هستند که مشتریان هنگام انتخاب محصول و تصمیم گیری برای خرید باید آن را لمس کنند، محصولاتی همچون لباس، پارچه، مبلمان، از این نوع محصولات هستند.

 چشایی

محصولات خوراکی همچون نوشابه­ها و بستنی­ها و … برای فزوش بیش­تر باید طعم مناسبی داشته باشند و برای همین هم از راه های مختلفی برای افزایش کیفیت محصول و نیل به خواسته های مشتری استفاده می کنند. برخی از مشاورین زبده ای استفاده می کنند که ترکیبات مناسب را می سازند و برخی دیگر از نظرسنجی هایی از مردم در سطح شهر استفاده می کنند.

در تبلیغات از رنگ ها نیز برای القای حس طعم محصولات می توان استفاده کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید