روش‌های مؤثر در حفظ مشتری

روش‌های مؤثر در حفظ مشتری

روش‌های مؤثر در حفظ مشتری


اکثر افراد بر این باورند که برای کسب درآمد بیشتر، تنها کافی است به جذب مشتری بپردازید اما باید بدانید این یک باور غلط و نادرست می‌باشد؛ برای اینکه بتوانید به درآمد بیشتری برسید همواره لازم است مشتریان را جذب باید در حفظ مشتری خود کوشا باشید.

در واقع این‌گونه بیان می‌شود که شما علاوه بر اینکه هزینه و انرژی لازم برای جذب مشتریان جدید صرف می‌کنید می‌بایست به تقویت ارتباط با مشتریان قبلی و حفظ مشتری های قدیمی خود نیز توجه خاصی نمایید تا به کمک روش‌هایی که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم، بتوانید به موفقیت‌های بسیاری  در حفظ مشتری ، دست پیدا کنید.

1-به گونه‌ای رفتار کنید که انگار تنها مشتری شما می‌باشد

به یاد داشته باشید نحوه برخورد شما با مشتریان تأثیر بسیار زیادی در حفظ مشتری و یا از دست دادن آن‌ها دارد.

وقت نگذاشتن برای مشتریان و از سر باز کردن آن‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند نتیجه مثبتی در پی داشته باشد. در واقع اگر شما برای مشتری وقت کافی صرف نکنید و بخواهید باعجله به او محصولی بفروشید تا سریعاً به سراغ مشتری بعدی بروید، مشتری شما احساس خاص بودن نخواهد کرد و دیگر به شما مراجعه نخواهد کرد؛ اما در سوی دیگر ماجرا قضیه کاملاً متفاوت خواهد بود.

اگر فقط چند دقیقه وقت صرف کنید تا مشتری و نیازهایش را بهتر شناسایی کنید، او احساس می‌کند برایش ارزش قائل شده‌اید و بارها و بارها به شما مراجعه خواهد کرد.

2- به فکر ثابت نگه داشتن کیفیت محصول باشید

یکی از مواردی که می‌بایست برای حفظ مشتری و یا برگرداندن مشتری به آن توجه نمایید این است که همواره کیفیت محصول خود را در بهترین حالت ممکن نگه‌دارید.این ویژگی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در حفظ مشتری محسوب می‌شود.

مشتری‌های‌ شما باید بتوانند به راحتی به کیفیت محصولات شما اعتماد داشته باشند؛ زیرا اگر خلاف آن ثابت شود هرگز به سراغ شما برنخواهند گشت.

در این مورد، ارزان بودن قیمت محصولات‌ و یا توجه کارمندان به آن‌ها هم تأثیر چندانی نخواهد داشت. محصولاتتان را دقیقاً به کیفیت استاندارد برسانید و تلاش نمایید این استانداردها را حفظ کنید.

3- از همگی نظرسنجی کنید

اجرای نظرسنجی‌های مرتبط با میزان رضایت مشتری – و نه فقط در رابطه با ارائه خدمات بهتر به مشتری – می‌تواند یکی از عواملی باشد که مشتری احساس خاص بودن کند و همچنین کمک می‌کند مشتری‌هایی که در حال جدایی و قطع همکاری هستند را شناسایی کرده درصدد برآورده کردن نیازهای آنان برآیید.

شکایت و اعتراض مشتریان از این نظر مفید است که به شما می‌گویند کدام‌یک از محصولات یا خدماتتان ناقص و ناموفق بوده است. به آن‌ها اطلاع دهید که در آینده سطح محصولاتتان ارتقا خواهد یافت، به آن‌ها تخفیف دهید یا به سادگی به حرف‌های مشتری‌های معترضتان گوش دهید؛ این‌ها راه‌های خوبی هستند برای اینکه میزان حفظ مشتری‌هایتان را به حداکثر برسانید.

4- سعی کنید تبدیل به یک رابط شوید

این مورد برای کسب‌وکارهای خدماتی استراتژی بسیار مناسبی است. وقتی به مشتریان خود کمک کنید تا بدون اینکه چیزی از شما بخرند مشکلاتشان را حل نمایند، برای شما بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال اگر مشتری شما قصد خرید خانه دارد و شما یک بنگاه معاملات املاک خوب می‌شناسید، به عنوان یک رابط آن‌ها را به هم معرفی کنید. این‌گونه موارد بیانگر نوع‌دوستی شما است و مطمئناً ارتباط شما را با مشتری تقویت خواهد کرد.

5- معرفی کسب‌وکار

مسئله دیگری که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌بایست به آن پرداخته شود این است که صاحبان سرمایه باید بیاموزند چگونه کسب‌وکار‌شان را به درستی به بازار معرفی کنند.

آن‌ها باید بدانند بر کدام چالش غلبه نمایند، چگونه محصولات قابل عرضه در بازار تولید کنند و چگونه برای محصولاتشان بازاریابی انجام دهند. همواره سعی کنید محصولات خود را با محصولات سایر رقیبان موجود، مقایسه نمایید.

6- مناسبت‌های خاص را به یاد داشته باشید

تقریباً می‌توان با اطمینان گفت یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که برای حفظ مشتری می‌بایست به آن توجه کنید تا دوباره مشتریانتان به سمت شما برگردند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند، این است که در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را تدارک ببینید.

برای مشتریانتان کارت‌های تبریک و کارت‌های تولد بفرستید و این کارت‌ها را بسیار جالب‌تر و متفاوت‌تر از تمام کارت‌های رقبایتان درست کنید. چنانچه بتوانید هدایای ویژه یا کارت‌های تبریک را به شیوه‌ی انحصاری خودتان درست کنید، مشتریان‌ وفاداری برای خود دست و پا خواهید کرد. از تمام خلاقیتتان استفاده نمایید و راه‌های مناسبی برای پیوند زدن ایده‌ها با کسب‌وکار‌تان بیابید.

نتیجه گیری

موارد ذکر شده یک استراتژی بسیار خوب و کارآمد می‌باشد و کمک می‌کند تا علاوه بر جذب و حفظ مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی را نیز با کمک آن‌ها به سمت خودتان جذب نمایید.

این استراتژی در وهله اول مشکلات کسب‌وکار را مورد هدف قرار می‌دهد و بهترین راهکارها را در اختیار شما می‌گذارد تا با پیاده‌سازی آن‌ها، به موفقیت‌هایی که مدنظر دارید دست پیدا کنید.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید