7نکته کلیدی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) از دیدگاه مدیر عامل آمازون

مديريت ارتباط با مشتري

مدیریت ارتباط با مشتری  (CRM) از دیدگاه مدیر عامل آمازون


مدیریت ارتباط با مشتری یا سی ار ام (CRM) از دیدگاه مدیر عامل آمازون  که شامل 7 نکته کلیدی سرویس دهی به مشتریان می باشد

1-در مدیریت ارتباط با مشتری تنها به مشتریان گوش ندهید بلکه آنها را درک کنید.

همه کارکنان باید توانایی کار کردن در مرکز تماس و پاسخگویی به تماس های مشتریان را داشته باشند

جف بزوس، مدیرعامل و موسس آمازون سالانه از تمامی مدیران ارشد و میانی آمازون می خواهد در یک جلسه آموزشی به منظور یادگیری کار با مرکز تماس و پاسخگویی به تماس های مشتریان شرکت کنند.

قصد جف بزوس این است که مدیران با فلسفه اصلی آمازون که برپایه “گوش فرا دادن و از همه مهمتر فهمیدن و درک مشتری” است آشنا شوند. گوش دادن به مشتری کار راحتی به نظر می رسد ولی به منظور موفقیت بهتر سازمان هر کارمند باید قادر به درک نیازهای مشتریان باشد

2- پاسخگویی به نیازهای مشتریان امری اساسی در مدیریت ارتباط با مشتری

هدف ما غلبه بر رقبا نیست بلکه خدمت دهی به مشتریان است. ما با نیازهای مشتریان شروع می کنیم

تبلت کیندل با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و نه بر اساس ترجیحات و علایق مهندسان ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که بزوف بر ساخت کالایی که براساس نیاز مشتریان شکل گرفته باشد تاکید فراوان داشت، با وجود این که می دانست ممکن است سال ها طول بکشد تا چنین سخت افزاری، متناسب با نیازهای مشتریان طراحی و ساخته شود. زمانی که از بزوف پرسیدند چه میزان زمان برای پروژه کیندل در نظر گرفته است، او پاسخ داد: “به هر میزانی که زمان در اختیار داریم”

رهبران کسب و کار هرگز نباید از این واقعیت کلی که درواقع مشتریان هستند که دستمزد پرسنل و هزینه های  شرکت را پرداخت می کنند، منحرف شوند (هنری فورد).

شعار بزوف در مورد کیندل این بود: می­خواهیم محصولی را تولید کنیم که سود آن در نتیجه استفاده مشتریان از آن باشد، نه از راه فروش آن محصول!

3- صندلی خالی: یکی از مهمترین افراد در اتاق

تمرکز بیشتر بر روی مشتری باعث مستحکم تر شدن و انعطاف پذیری سازمان می شود

حتی در روزهای شروع کار آمازون، بزوس خیلی سخت بر ایجاد شرکتی که بر روی مشتریان خود تمرکز کامل دارد تاکید می کرد. به همین دلیل در بسیاری از جلساتی که با حضور او تشکیل می شد،  یک صندلی خالی وجود داشت. بزوس پس از آن که  صندلی خالی را در جلسات به همراه می آورد، اعلام می کرد که این صندلی خالی باید توسط مشتری پر شود. “مهمترین فرد در اتاق”. در طول این جلسات حضور نامرئی ولی روشن مشتری باعث می شد در تصمیم گیری ها تفاوت زیادی ایجاد شود.

4- هرگز  مشکلات را تا ۹۹% حل و فصل نکنیددر یک مدیریت ارتباط با مشتری موفق

“هدف ۹۹% ما را راضی نمی کند تا زمانی که ۱۰۰% نشود”

در دسامبر سال ۲۰۱۱ جف بزوس از اینکه آمازون موفق  شده بود  ۹۹٫۹% از پکیج هایی که مشتریان در سال نو سفارش داده بودند را برایشان ارسال کند،” بسیار مفتخر” بود. آمازون موفق به ارسال میلیون ها پکیج در سرتا سر دنیا شده بود. ولی از نظر بزوس هنوز جای زیادی برای پیشرفت در پیش بود. بر همین اساس اعلام کرد: ” ۹۹% ما را راضی نمی کند تا زمانی که ۱۰۰% نشود.”

5-در مدیریت ارتباط با مشتری موفق به مشتریان خود احترام بگذارید

در دنیای واقعی اگر چنانچه باعث ناراحتی مشتریان شویم، آنها این تجربه را با ۶ نفر از دوستان خود در میان می گذارند ولی در دنیای مجازی مشتری نارضایتی خود را با ۶۰۰۰ کاربر در اینترنت در میان می گذارد.”

به عنوان یکی از پیشگامان تجارت الکترونیک، کاملا مشخص است که بزوس قدرت مشتریان امروز را شناخته است. مشتریان امروز به یکدیگر گوش می دهند، به صورت آنلاین تحقیق می کنند و حتی شکایات خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. برندهای بسیار معتبری بوده اند که به علت نحوه بد برخورد با یک مشتری سقوط زیادی را تجربه کرده اند.

برای خود با یک برنامه روشن مشخص کنید که چگونه می خواهید پاسخگوی شکایات مشتریان به صورت آنلاین باشید. مهم نیست شما چقدر از مشتری به علت ارسال آنلاین شکایت عصبانی هستید ولی هیچ موقع از پاسخگویی به او و تشکر کردن چشم پوشی نکنید.

6- تلاش برای ایجاد شرکت بر پایه محور مشتری امری مهم در مدیریت ارتباط با مشتری موفق است

اگر ما کارها را به گونه ای ترتیب دهیم که منافع ما با منافع مشتریانمان در یک سطح قرار گیرد، در دراز مدت هم به نفع مشتری خواهد بود و هم به نفع آمازون

نکته جالب توجه این است که با وجود خدمت دهی خوب آمازون به مشتریانش، همچنان دلیل اصلی میلیاردها فروش سالانه آمازون به صورت دقیق مشخص نیست. چراکه دیگر سرویس خوب دادن مزیت رقابتی نبوده و تقریبا اکثر برندها به حد قابل قبولی از کیفیت در ارائه خدمات دست پیدا کرده اند.

راز موفقیت بزوس و تفاوت آن با دیگر ارائه دهندگان خدمات آنلاین،  در ایجاد شرکتی مشتری محور بود. مشتری محور بودن به او جرات می دهد تا در نوآوری و گرفتن تصمیم های سخت ریسک کند، چرا که او دارای ادراکی است که می تواند بهترین تصمیمات را برای مشتریان و همچنین آمازون اتخاذ کند و هردو در مسیر رشد گام بردارند.

در مصاحبه مجله فوربس بزوس گفت در شرکت مشتری محور آمازون، ما روی بهترین اهداف مالی خود برای سه ماه یا فصل آینده تمرکز نمی کنیم، بلکه روی نیازمندی های مشتریان و آنچه برای آنها مهم است تمرکز خود را می گذاریم. من فکر می کنم این جنبه از فرهنگ آمازون نادر است. و دلیل اصلی تفاوت آن با دیگر رقبا نیز چنین فلسفه و طرز فکر سازمانی است.

  7- از عذر خواهی کردن نترسید

در پی انجام یک  اشتباه دردناک،  اثر به جای مانده از کار اشتباه مان ، باعث شد در شرایط مختلف بهتر تصمیم گیری کنیم و تصمیماتی مطابق با ماموریت و اهداف کلان خود بگیریم.

در طول بیش از دو دهه، آمازون جایگاه خوبی به دلیل سرویس دهی خوب خود به مشتریان پیدا کرده است.

با این حال در سال ۲۰۰۹، زمانی که ارائه نسخه های آنلاین رمان های معروف “۱۹۸۴″ “مزرعه حیوانات” را برای کاربران کیندل حذف کردند، کاربران آنلاین اعتراض زیادی به این کار کرده و صورت سیاه آمازون را دیدند، همان چیزی که بزوس سخت تلاش می کرد از پیش آمد آن جلوگیری کند.

آمازون به سرعت یک بیانیه عذرخواهی با لحنی خشک و غیر انسانی را از طریق تیم مطبوعات به کاربران خود ارسال کرد. ولی چیزی که کاربران را دوباره به آمازون برگرداند عذرخواهی بی ریا و غیر رسمی جف بزوس بود. ترجمه متن عذرخواهی او را در ادامه بخوانید:

“از این که ما در گذشته نسخه های کتاب ۱۹۸۴ و دیگر رمان ها را به صورت غیر قانونی در کیندل ارائه می کردیم از شما عذرخواهی می کنیم. راهکار ما برای حل این مشکل،  بسیار احمقانه و کاملا خارج از قوانین ما بود. ما کاملا شایسته انتقادهای شما هستیم. از اشتباه دردناکی که مرتکب شدیم، درس می گیریم تا در آینده تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم، تصمیماتی که با ماموریت سازمانی ما همخوانی داشته باشد.

جف بزوس، موسس و مدیرعامل امازون دات کام جالب این جاست که این مشکل پیش آمده به سرعت فراموش شد و مردم  از جف به دلیل مسئولیت پذیری  او در قبال اشتباه خود، ستایش و تمجید کردند. درواقع پذیرش اشتباه از سوی جف باعث شد مشتریان تجربه بدی که درنتیجه تصمیمات آمازون گرفته بودند، ترمیم شود و دوباره نسبت به این شرکت حس خوبی پیدا کردند.پاسخگویی سریع به مشتریان و دل جویی از آن ها در مدیریت ارتباط با مشتری توصیه می شود.

 

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید