اخلاق و بازاریابان

اخلاق و بازاریابان

اخلاق و بازاریابان


[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=””] یکی از انتقادات مهم به بازاریابی این است که بازاریابان، مشتریان را فریب می دهند.[/box]

به این دیدگاه از دو جنبه ی گوناگون می توان نگریست. امروزه مسئله ی اخلاق در میان مصرف کنندگان بسیار اهمیت دارد. مشتریان به مسائل اخلاقی کارخانه، الودگی های زیست محیطی محصول، افزودنی های غیر مجاز، یا تعییرات زنتیکی محصول واکنش نشان می دهند.

در کشور ما نیز این موضوع اخیرا بحث های بسیاری را برانگیخته است، حتما شما هم مناظره های مربوط به استفاده از پرتوافشانی در تولید میوه یا استفاده از روغن پالم در کالا های مختلف را دیده اید یا اخبار پیرامون رفتار خاص یک مدیر با کارگرانش را شنیده اید.

معمولا این اخبار با واکنش های تند افکار عمومی مواجه و همچنین باعث تغییر شاخص های تصمیم گیری مردم می شوند، به طوری که دیگر افراد هنگام خرید یک کالا به میزان پالم آن دقت می کنند.

همچنین ممکن است برخی از فروشندگان روش های خاص طعمه گذاری برای فروش کالا های خود استفاده می کنند، اما مشتریان به کسانی که حس می کنند فریبشان می دهند، اعتماد نمی کنند.

در نتیجه بازاریابان در تبلیغات خود باید به این موضوعات بسیار دقت کنند تا نگذارند مصرف کنندگان هنگام خرید یک محصول احساس فریب خوردگی کنند. اما به این سوال می توان از منظر دیگری نیز نگریست و آن این که آیا بازاریابان نیاز های مصنوعی برای مشتریان ایجاد می کنند؟

در پاسخ به این سوال باید یاد آور شد که در واقع بازاریابان نیاز های مصنوعی خلق نمی کنند بلکه برای نیاز های موجود پاسخ های متفاوتی ارائه می دهند.

برای مثال برای نیاز زیستی و پایه ی تشنگی به جای آب برند خاصی از نوشابه را پیشنهاد می دهند و همچنین باید توجه کرد که تبلیغات معجزه نمی کنند و اغلب مشتریان با دیدی انتقادی با تبلیغات مواجه می شوند، در نتیجه باید از فرصت تبلیغات در جهت بیان نکات مثبت محصول استفاده کرد.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید