چگونه پایگاه داده مشتری موثری می توان در سازمان ایجاد کرد؟

چگونه پایگاه داده مشتری موثری  می توان در سازمان ایجاد کرد؟


پایگاه داده مشتری چیست؟

امروزه جمع آوری اطلاعات مشتریان، ذخیره سازی و تحلیل آنها برای سازمان ها اهمیت بسزایی دارد. چنانکه هزینه های زیادی برای هدایت این دیتاها در مسیر صحیح آن مصرف می شود.

استفاده از تکنولوژی های روز این امر را تسهیل کرده و به سازمان ها در ذخیره سازی، بازیابی، تحلیل و استفاده هدفمند از آن ها، یاری می رساند.

پایگاه داده مشتری مجموعه ای از اطلاعات مربوط به مشتری است که بر فروش تاریخی، فرصت های جاری و آینده تمرکز دارد.

این پایگاه های داده توسط تعدادی از توابع مختلف مانند مدیران فروش، مدیران کانال، مدیران محصول و غیره نگهداری می شوند.

این اطلاعات می تواند اطلاعاتی مانند اطلاعات زیر باشد:

  • اطلاعات شخصی مشتری که حاوی فیلدهای نام، آدرس، اطلاعات تماس، تنظیمات تماس، سن، وضعیت تاهل، تاریخ تولد، سالگرد، وضعیت حرفه ای و اجتماعی، و غیره است.
  • مدیران فروش می توانند معاملات گذشته، ترجیحات محصول، فرصت ها، کمپین ها، سوالات، صورتحساب و غیره را ثبت کنند.
  • مدیران کانال می توانند خرده فروشی های مرتبط با کسب و کار و اطلاعات خرده فروشی آنلاین را ثبت کنند.
  • مدیران محصول می توانند اولویت محصول، گروه قیمت، دسته بندی محصولات و غیره را ثبت کنند.

پایگاه داده مشتری یا بانک اطلاعاتی مشتری، به کسب و کار،  زاویه دیدی درباره رفتار مشتری می دهد و نشان می دهد که کدام استراتژی نرم افزار CRM خوب کار می کند. برای هر کسب و کاری که از CRM استفاده می کند، پایگاه داده مشتری، بسیار مهم است تا استراتژی ها و تاکتیک های مبتنی بر مشتری اجرا شود.

نرم افزارهای crm  یکی از این ابزارهای قدرتمند هستند؛ اگرچه بکارگیری آنها پیشینه قدیمی دارد و سیرتکاملی آن از دفترچه تلفن های ساده شروع شده و تا نرم افزارهای کنونی ادامه یافته است، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که حجم زیادی از اطلاعات مشتریان در پایگاه داده مشتری توسط واحد فروش به نرم افزار وارد می شود، لذا توجیه آنها و ارائه آموزش های لازم جهت ایجاد آن ضروریست. در ادامه به نکاتی کاربردی در خصوص تهیه پایگاه داده و همچنین ورود اطلاعات به آن می پردازیم.

1- سیاست های جمع آوری اطلاعات از مشتریان خود را شناسایی کنید.

متناسب با رفتار مشتریان در هر بازار هدفی، باید راهکارهای گوناگون و جذابی برای متمایل سازی آنها به ارائه اطلاعات خود در نظر گرفت، برای مثال شما می توانید حین عضویت مشتریان در باشگاه مشتریان خود، از آنها بخواهید اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهند.

در واقع این کار می تواند رابطه برد، بردی بین مشتریان و شرکت ایجاد کند؛ چراکه آنها از مزیت های باشگاه بهره مند شده و شما نیز می توانید اطلاعات لازم را بدست آورید و آنها را به خرید بیشتر و هدفمند تشویق کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر مشتریان شما احساس کنند که توسط شرکت شما تخلیه اطلاعاتی می شوند از ارائه اطلاعات صحیح اجتناب کرده و حتی ممکن است حس خوب خود را نسبت به برند شما از دست بدهند. پس با احتیاط این کار را انجام دهید .

2- برای شناخت هرچه بهتر مشتریان خود با آنها ملاقات حضوری داشته باشید.

همیشه شناختی که در اثر دیدن وضع موجود و گفت و گوی رو در رو به وقوع می پیوندد و عمیق تر بود و صحت بیشتری دارند. داشتن برنامه زمانی برای ویزیت مشتریان نه تنها موجب شناخت بهتر از آنها شده بکله به ایجاد روابط پایدار و وفاداری آنها نیز کمک می کند، به شرط آنکه در ویزیت های خود شنونده خوبی باشید تا گوینده خوب!

چرا اینقدر نرم افزار CRM اهمیت دارد؟ 

معجزه نرم افزار‍CRM چیست؟

در کتاب بیست معجزه نرم افزار‍CRM  ما با شما در مورد پاسخ به این سؤالات بالا صحبت خواهیم کرد.

دانلود کتاب الکترونیک

3- فرم پایگاه داده خود را تا می توانیدکاربر پسند (user friendly) طراحی کنید.

طراحی فرم پایگاه داده مشتری می تواند تاثیر بسزایی در متمایل سازی کارشناسان فروش در جهت تکمیل آن داشته باشد. بسته بندی فیلدها، استفاده از رنگ ها برای جداسازی قیمت ها، استفاده حداکثری از لیست بار کشویی، چک باکس و اعمال کنترل های خودکار بر روی فرم (برای مثال فیلد ورد شماره موبایل حتی 11 کاراکتری باشد.) دادن مقدار پیش فرش برای فیلدهایی که در اکثر موارد، جواب منفی دارند. (برای مثال اگر 80% مشتریان شما مرد هستند فیلد مربوط در حالت پیش فرض جنسیت مرد را نشان دهد.

پایگاه داده مشتری

 

 

 

پایگاه داده مشتری

 

 

 

 

 

4- ابتدا گزارش هایی که مقرر است از اطلاعات وارد شده در پایگاه داده مشتری خود بگیرید را مشخص کنید.

 این کار به شما در طراحی بهتر فیلدها، فرم و سیاست های تکمیل آن کمک خواهد کرد.

5- سعی کنید طراحی فرم به گونه ای باشد که کاربر بهترین اطلاعات را در کوتاهترین زمان بدست آورد.

برای مثال با قرار دادن نمودار هایی بر روی آن می توانید به انتقال سریع اطلاعات به کاربر کمک کنید؛ چراکه این امر، به صرفه جویی در وقت کاربران کمک می کند.

پایگاه داده مشتری

 

 

 

 

 

 

6-برنامه زمانی مناسبی جهت ورود اطلاعات مشتران قبلی خود در نظر بگیرید.

اگر به تازگی قصد پیاده سازی نرم افزار سی را ام در سازمان خود را دارید، به یک باره از تیم فروش نخواهید تا ظرف مدت کوتاهی به اجبار اطلاعات مشتریان خود را در آن وارد نمایند؛ این کار موجب دل زدگی آنها از نرم افزار در شروع کارشده و همچنین امکان ورود اطلاعات اشتباه را بالا می برد. بنابراین این کار ار با حوصله و داشتن مدیریت صحیح انجام دهید.

یادتان باشد که هر چه شناسنامه های کاملتری از در دسترس افراد تصمیم گیر باشد، منجر به اخذ تصمیمات هوشمندانه تری می گردد؛ پس فیلدهای لازم جهت تهیه این مستند با ارزش را با حوصله و طی برگزاری جلسات متعدد با افرادی که قرار است از آن استفاده نمایند مشخص کنید تا بتوانید در زمان نیاز ازاین گنجینه بهره بگیرید.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید