انواع مشتریان ازنظر مدیریت ارتباط با مشتری (سی ار ام )

انواع مشتریان ازنظر مدیریت ارتباط با مشتری

انواع مشتریان ازنظر مدیریت ارتباط با مشتری ( سی آر ام )


ازنظر بسیاری از سازمان‌ها، مشتریان خوب، کسانی هستند که سهم زیادی در سودآوری سازمان داشته باشند؛ اما در دوران حاضر نمی‌توان سودآوری و درآمدزایی را تنها معیار تعریف مشتریان دانست.

انواع مشتریان ازنظر مدیریت ارتباط با مشتری (انواع سی ار ام ) را می‌توان به سه اصلی دسته‌بندی کرد.

الف : روش گروه‌بندی 

در این روش، توجه به یک صنعت یا ویژگی خاص، مشتریان را در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند، ازجمله نمونه‌های این روش‌ها می‌توان گروه‌بندی مشتریان بر اساس لهجه و گویش یا گروه‌بندی مشتریان بر اساس گوناگونی مناطق جغرافیایی را نام برد

ب : روش روان‌شناختی یا رفتار سنجی

که در آن، شناسایی طرز فکر و رفتار مشتری و تأثیرات متقابل مشتریان مدنظر قرار می‌گیرد. در این نوع نگرش ، انواع مشتریان ازنظر مدیریت ارتباط با مشتری، شناسایی می‌شود:

  1. مشتری مظنون یا مشکوک: مشتریانی که هنوز انتخاب خود را برای دریافت محصولات نکرده‌اند و شک دارند که آیا کیفیت ما در بین رقبا، بهترین است؟!
  2. مشتری احتمالی: مشتری در این مجموعه قرار می‌گیرند که اولین باری است که با وی تماس برقرار کرده‌ایم.
  3. مشتری اولین مرتبه: مشتری که اولین خرید را انجام می‌دهد.
  4. مشتری تکراری: مشتری که خریدهای بیشتری را انجام می‌دهد.
  5. مشتری اصلی: مشتری که شرکت شمارا به‌عنوان تأمین‌کنندۀ خود انتخاب می‌کند.
  6. مشتری وفادار: مشتری در برابر تغییر تأمین‌کننده مقاوم بوده و با آن مخالف است و نگرش مثبت و بسیار قوی‌ای به شرکت شما دارد؛ یعنی حتی اگر در بعضی موارد شرکت ما اجناس و خدمات موردنظر وی را تا مدتی نداشته باشد، این‌گونه مشتری برای تأمین نیاز خود از شرکت ما، صبر می‌نماید. همچنین در ایجاد منابع مالی و جذب مشتریان دیگر تأثیرگذار است.
  7. مشتری حامی یا طرفدار: مشتری که نسبت به مشتریان وفادار، منابع مالی بیشتری را برای شرکت ایجاد می‌کنند؛ همچنین در زمان‌هایی به‌صورت حتی یک بازاریاب برای ما به تبلیغات می‌پردازند، حتی بدون دریافت پاداش و…

پ : روش بازار محصول

بر اساس این روش مشتریان با توجه به سلیقه‌ها و مطلوبیت‌های خود در رابطه با یک محصول با یک بازار خاص، طبقه‌بندی می‌شوند. برای نمونه می‌توان مشتریانی را در نظر گرفت که تنها در یک بازار خاص و در خصوص یک کالا ویژه می‌توانند مطرح باشند (مانند خانم‌های متقاضی چادر و روسری در کشورهای اسلامی)

  

به این مطلب رای دهید
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید