انگیزش در مشتری ایجاد کنید

انگیزش در مشتری ایجاد کنید

انگیزش در مشتری 


[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=””]با ایجاد انگیزش درمشتریان، میزان فروش خود را چند برابر کنید.[/box]

چگونگی برطرف کردن نیاز های مشتری از مهم ترین موضوعاتی است که بازاریابان باید به آن توجه کنند. به طور کلی مشتریان با انگیزش های زیاد و متنوعی خرید می کنند. انگیزه هایی که گاه خود نیز از دلایل وجودشان بی خبر هستند. همچنین پاسخ به این نیاز ها هم می تواند بسیار متنوع باشد.

مشتریان با توجه به شاخصه های مختلفی محصول خود را انتخاب می کنند. اغلب ارزش ها و اولویت ها و باور های شخص درباره ی جهان انتخاب های شخص را تحت الشعاع قرار می دهد. به عنوان مثال نیاز به سرگرمی و تفریح در همه ی انسان ها وجود دارد. اما با توجه به همین باور ها و اولویت های شخصی ممکن است، شخصی قایق سواری در آب های خروشان را ترجیح دهد و شخصی دیگر وقت خود را با بازی شطرنج بگذراند.

فرایند انگیزش

انگیزش به فرایند هایی گفته می شود که باعث بروز رفتار خاصی در فرد می شود. در واقع انگیزش زمانی ایجاد می شود که نیازی پدید آید که مشتری خواهان برطرف کردن آن باشد. همراه با نیاز، تنشی در فرد به وجود می آید که وی را در جهت کاهش یا حذف نیاز تحریک می کند.

انواع نیاز

نیاز می تواند به چند دسته تقسیم شود اولین دسته از نیاز ها سودجویانه است، سودجویانه به این معنا که فرد خواهان یک نفع کاربردی یا عملی است، به عنوان مثال زمانی که شخصی تصمیم دارد برای سلامتی خود از غذا های سالم استفاده کند یا نیاز ها می تواند لذت جویانه باشد.

تنش به وجود آمده از نیاز را به صورتی دیگر نیز می توان تعریف کرد. نیاز فاصله بین دو حالت مشتری است. حالت فعلی و حالت ایده آل، فاصله ی بین این دو موقعیت تنش می آفریند. بزرگی فاصله بین حالت فعلی و ایده آل مشتری (یعنی جایی که نیازش برطرف شده است) مشخص کننده ی میزان فوریتی است که فرد برای رفع نیاز خود حس می کند.

چنانچه پیشتر هم اشاره شد، پاسخ به نیاز ها می تواند بسیار متنوع باشد، انتخاب های شخص می تواند به تحت تاثیر تجربه های شخصی و ارزش های ناشی از زمینه های فرهنگی، مذهبی، اخلاقی و ملیتی او قرار دارد.

زمانی که این عوامل شخصی و فرهنگی با هم ترکیب می شود، خواسته به وجود می آید، در واقع خواسته جلوه ای از نیاز است. به عنوان مثال گرسنگی یک نیاز پایه است، اما با توجه به عوامل مذکور فردی با پیتزا نیاز خود را برطرف می کند و دیگری با دیزی.

انگیزش دارای دو مشخصه است قدرت و جهت:

  • قدرت انگیزش: قدرت به مقدار انرژی گفته می شود که فرد در مقایسه با دیگران انجام می دهد تا به هدف خود برسد. در نتیجه به نوعب بیانگر انگیزه وی برای رسیدن به هدف است.
  • جهت انگیزش: انگیزش علاوه بر قدرت دارای جهت است به این معنا که فرد یا مشتری را به سمت جهت و هدف خاصی متمایل می کند. بازاریابان همواره در تلاش هستند تا نشان بدهمد برند آن ها دارای بهترین قابلیت برای رفع نیاز مشتری است.
به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید