کسب و کارهای موفق در بکارگیری داده کاوی 

نمونه هایی از کسب و کارهای موفق در بکارگیری داده کاوی

نمونه هایی از کسب و کارهای موفق در بکارگیری داده کاوی 

نمونه‌های موفقی از کسب و کارها وجود دارند که با بکارگیری داده کاوی و تحلیل‌ داده‌های مشتریان خود توانسته اند به موفقیت چشم گیری در کسب و کار خود دست یابند. حتماً نام نت‏فلیکس(Netflix) را شنیده‌اید؟ یا اوراکل (Oracle) ، آمازون (Amazon ) ، استارباکس (Starbucks ) و والمارت (Walmart ) ؟ این‌ها کسب‌وکارهای موفقی هستند که داده‌کاوی و تحلیل‌های پیش‌بینانه نقش زیادی در موفقیت آن‌ها داشته است.

نمونه هایی از کسب و کارهای موفق در بکارگیری داده کاوی

نمونه هایی از کسب و کارهای موفق در بکارگیری داده کاوی

نت­فلیکس (Netflix) به‌عنوان محبوب­ترین شرکت پخش آنلاین فیلم و سریال­های تلویزیونی در جهان شناخته‌شده است. این شرکت به یک «برند جهانی» تبدیل‌شده و موفقیت آن به‌طور باورنکردنی بر تحلیل داده­ها و استفاده از داده­کاوی و الگوریتم­های پیچیده مبتنی است.

نت­فلیکس داده­های ارزشمندی را از مشتریان خود در اختیار دارد که مشخص می­کند رفتارهای مشتریان در روزهای مختلف هفته، ساعت­های مختلف روز و گاهی حتی موقعیت جغرافیایی متفاوت هستند. این داده­ها همچنین مشخص می­کند که مشتریان چه ویدیوهایی را تهیه‌کرده‌اند، چه ویدیوهایی را جستجو کرده­اند و مشخص است که این کارها را در چه تاریخی، چه ساعتی و با چه دستگاهی انجام داده­اند. جالب است بدانید که نت­فلیکس حتی رفتار کاربران نظیر اسکرول کردن و مرور فیلم­ها را هم ردگیری می­کند.

تقریباً تمام‌کاری که نت­فلیکس انجام می­دهد این است که تمام داده­های جمع‌آوری‌شده از مشتریان را وارد الگوریتم­های پیچیده تحلیل داده­ها می‏کند. این الگوریتم­ها الگوهای رفتاری مشتریان را کشف و از این طریق ذائقه مشتریان و ترجیحات آن­ها و مشابهت­های رفتاری آن­ها را به‌خوبی شناسایی می­کند و درنهایت از نتایج این تحلیل­ها آن برای «پیشنهاددهی» به مشتریان استفاده می­ کند.

اوراکل  (Oracle) یک شرکت فعال درزمینه‌ی فناوری کامپیوتری است. این شرکت به‌طور عمده در توسعه و بازاریابی نرم‌افزارها، تکنولوژی و سیستم‌های رایانش ابری مرتبط با پایگاه داده‌ فعالیت می‌کند. اوارکل از نرم‌افزارهای اتوماتیک داده‌کاوی به‌منظور انجام تحلیل­های پیش­بینانه استفاده می­کند، علاوه بر این، از نرم‌افزارهای پیش­بینانه تولید سرنخ نیز استفاده می­کند. استفاده از تحلیل­های پیش­بینانه انقلاب بزرگی را در صنعت فروش این شرکت به همراه داشته است.

آمازون (Amazon)  از طریق اپلیکیشن رسمی اش امکان خرید میلیون‌ها محصول مختلف از این پورتال اینترنتی را برای مشتریان فراهم می­کند. افراد با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند در هرجایی که باشند محصولات مختلف آمازون را ببینید، محصولاتی که توسط چند فروشنده عرضه می‌شود را پیدا کنند و قیمت‌های آن‌ها را باهم مقایسه کنند، نظرات کاربران راجع به آن محصول را بخوانند و وضعیت سفارش­های خود را در آمازون پیگیری کنند. مشتریان همچنین می­توانند محصولات موردعلاقه خود را جستجو کنند، با دوربین گوشی خود از تصاویر یک محصول عکس بگیرند یا بارکد آن را اسکن کنند و یا حتی از قابلیت جستجوی صوتی این اپلیکیشن نیز استفاده کنند. آمازون از این طریق توانسته داده‌های زیادی از مشتریان خود جمع‌آوری کند. این شرکت بزرگ توانسته است با تحلیل داده­های انبوهی که از کاربران خود دریافت می­کند به جریان پیوسته و بی‌نظیری از درآمدزایی دست یابد.

استارباکس (Starbucks) یک شرکت آمریکایی و صاحب بزرگ‌ترین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا است. این شرکت بزرگ توانسته است تا از طریق برنامه وفاداری و اپلیکیشن تلفن همراه خود، داده­های ارزشمندی را از مشتریان خود جمع­آوری کند. استارباکس با تحلیل داده­های مشتریان به شناخت بیشتر از آن­ها و کسب اطلاعات در مورد عادات خرید آن­ها دست‌یافته و سود قابل‌توجهی را از این طریق نصیب خود نموده است.

والمارت (Walmart) یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. والمارت داده­های زیادی را از مشتریان خود جمع­آوری کرده و برای بهبود عملکرد عرضه‌کنندگان خود از داده‌کاوی در مقیاسی وسیع بهره می‏برد. این شرکت بزرگ توانسته است با استفاده از داده‌کاوی و تحلیل داده­های مشتریان به الگوی خرید آن‌ها دست پیدا کند و بر اساس کالای خریداری‌شده توسط آنان کالاهای دیگر را برای خرید به آن‌ها معرفی کند. همچنین با کشف الگوی خرید مشتریان والمارت توانسته است تشخیص دهد که چه محصولی، با چه قیمتی، با چه نوع تخفیفی برای مشتریان مناسب است و چگونه می­تواند آن‌ها را به سمت خرید سوق دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید