نماد سایت آموزش CRM | مشاوره انتخاب و استقرار نرم افزار CRM | داده کاوی

تحلیل داده‌های مشتریان در صنعت خرده فروشی

تحلیل داده‌های مشتریان در صنعت خرده فروشی

تحلیل داده‌های مشتریان در صنعت خرده فروشی

تحلیل داده‌های مشتریان در صنعت خرده فروشی

در بازار رقابتی امروز، موفقیت هر کسب‌وکاری به عوامل متعددی بستگی دارد. بازارهای کالاها و خدمات به‌شدت پیچیده شده‌اند، نیازهای مشتریان تغییر کرده و انتظارات آن‌ها فزونی یافته است. ازاین‌رو برای پابرجا ماندن در این عرصه بسیار رقابتی، کسب‌وکارها می‌بایست به عواملی که موجب افزایش فروش می‌شوند و فروش آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند بیش‌ازپیش توجه نمایند.

صنعت خرده‌فروشی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی کسب‌وکارها و از بزرگ‌ترین صنایع جهان به شمار می‌رود. آمارها بیانگر آن است که در ایالات‌متحده آمریکا به لحاظ تعداد کارکنان و همچنین تعداد مؤسسات، این صنعت به‌عنوان دومین صنعت بزرگ محسوب می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بخش مهمی از صنعت خرده‌فروشی به شمار می‌روند. درواقع می‌توان گفت یک فروشگاه زنجیره‌ای میدان جنگی است که هر سانتی‌متر از طبقات، دیوارها و فضای پیشخوان آن عرصه رقابت بی‌رحمانه صدها تولیدکننده، عمده‌فروش و توزیع‌کننده است؛ بنابراین می‌توان گفت از مهم‌ترین ویژگی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رقابت فزاینده‌ای است که هرروزه با پیدایش و توسعه رقبای جدید در این صنعت شدیدتر می‏شود. نتیجه مستقیم این وضعیت، ضرورت و توجه جدی در به‌کارگیری سازوکارهای مؤثر برای حفظ و ارتقای رضایتمندی مشتریان و به‌تبع آن ارزش‌آفرینی بیشتر برای مشتریان است که افزایش فروش را در پی خواهد داشت.

طبق آمار موجود، ۲۵۰۰ شعبه فروشگاهی تحت عنوان ۷۰ برند به‌صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. این آمار به‌خوبی نشان‌دهنده رقابت شدید میان صاحبان این کسب‌وکارها است. بر این اساس و برای پیروزی در این میدان رقابت می‌بایست به فکر راهکار بود. همچنین با افزایش جمعیت و به‌تبع آن افزایش تعداد مشتریان، شناخت کامل مشتریان و شناسایی نیازها و انتظارات آن‌ها برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل به امری پیچیده شده است.

با توجه به توضیحات ارائه شده بدون شک مشتریان مهم‌ترین دارایی یک فروشگاه زنجیره­ای محسوب می‌شوند؛ بنابراین توسعه فرهنگ مشتری مداری می‌تواند اولین گام برای پیروزی در میدان رقابت میان این فروشگاه‌ها باشد. توسعه فرهنگ مشتری مداری یعنی مشتری را در مرکز توجه همه فعالیت­های فروشگاه قرار دادن، یعنی خود را جای مشتری قرار دادن و توجه به نیازها و انتظارات مشتری و تلاش برای خلق ارزشی متفاوت از سایر رقبا برای مشتری. این ارزش موجب رضایتمندی مشتری و درنهایت منجر به وفاداری مشتری خواهد شد. مشتریان وفادار خرید بیشتری از فروشگاه انجام می‌دهند و درنتیجه سود بیشتری را برای فروشگاه به همراه خواهند داشت.

صاحبان کسب‌وکارهای موفق همواره به توسعه فرهنگ مشتری مداری می‌پردازند. آن‌ها از نیازهای مشتریان خود آگاهی دارند و می­دانند مشتریان ارزشمندشان دارای چه ویژگی­هایی هستند، از چه کانال­هایی خرید خود را انجام می­دهند و هر گروه از مشتریان از کدام منطقه و کدام گروه سنی هستند. آن‌ها همچنین می­دانند که برای تأمین رضایت مشتری باید چه محصولی را و با چه ویژگی­هایی به او پیشنهاد دهند؛ اما نکته مهم این است که دستیابی به چنین اطلاعاتی نیازمند جمع‌آوری و استفاده مناسب از داده‌های مشتریان است.

منظور از استفاده مناسب از داده­ های مشتریان، تحلیل پیش­بینانه داده­‌هاست؛ یعنی با استفاده از ابزارهایی همانند داده‌کاوی، دانش پنهان در داده­ها را استخراج نمود و از نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها برای شناخت بهتر مشتریان و داشتن رفتار حرفه‌­ای با آن‌ها استفاده نمود که این امر موجب ترغیب آن‌ها به خرید بیشتر و درنتیجه سودآوری بیشتر فروشگاه و پیروز شدن در این فضای رقابتی می‌شود.

 در بخش های مختلف یک فروشگاه زنجیره‌ای می توان به استفاده از تکنیک‌های داده کاوی پرداخت. در ادامه به شرح برخی از این کاربردها پرداخته شده است.

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=””]استفاده از مدل‌های رده‌بندی در داده‌کاوی برای پیش‌بینی احتمال خواندن ایمیل‌های بازاریابی به یک فروشگاه زنجیره‌ای کمک می‌کند تا افرادی را که به‌احتمال‌زیاد به ایمیل‌های بازاریابی پاسخ مثبت می‌دهند مورد شناسایی قرار دهد. فروشگاه می‌تواند این گروه از مشتریان را از محصولات جدید، فروش‌های فوق‌العاده، تخفیف‌ها و … مطلع سازد و از این طریق فروش افزایش می‌یابد.[/box]

 

5/5 - (3 امتیاز)

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: 4.58 ( 2 votes)
خروج از نسخه موبایل