داده ­های مشتری چیست؟

داده ­های مشتری

داده ­های مشتری چیست ؟


داده های مشتری: دارایی ارزشمندی که بسیاری از کسب و کارها آن را نادیده می گیرند.

دستیابی به درک بهتر از مشتریان شاید آن طور که به نظر می­رسد پیچیده نیست، اما این که از کجا و چگونه می توان داده­ ها و اطلاعات معنی دار از مشتریان جمع ­آوری کرد نیاز به تجزیه و تحلیلی دقیق دارد.

داده ­های مشتری همانند یک گنج پنهان می باشد. تنها کافی است که بدانید که چه اطلاعاتی از مشتریان را چگونه جمع آوری کنید و چگونه از آن استفاده کنید.

گنجینه داده ­ها و اطلاعات مشتری با هر خریدی که مشتری از شرکت شما انجام می­ دهد، با هر بازدیدی که مشتری از سایت شما انجام می­دهد و یا هر بار که با شرکت شما ارتباط برقرار می­کند تشکیل میگردد.

امروزه با پیشرفت­ های صورت گرفته در فناوری اطلاعات هر کسب و کاری به راحتی به جمع آوری داده ها و اطلاعات مشتریان خود می­پردازد. پایگاه داده مشتریان همانند یک معدن طلاست که پیشرفت ­های امروز فناوری اطلاعات کمک می­کند تا این پایگاه داده­ها روز به روز بزرگتر و حجم داده­ های مربوط به مشتریان افزایش یابد. داده می تواند منبع ارزشمندی برای کسب و کار محسوب شود. اما این مقدار داده نیست که مهم است. پس از جمع آوری داده ها و اطلاعات معنی دار از مشتریان باید با استفاده از ابزاری مناسب به تحلیل این داده ها پرداخت.

داده کاوی می تواند ابزاری مناسب برای این منظور باشد. زیرا اغلب دانش معنی داری در پایگاه داده‌هایی از مشتریان پنهان شده و بیشتر روش های آماری سنتی ممکن است که این دانش را نادیده بگیرند. توسعه کارآمد مدیریت ارتباط با مشتری و داده کاوی، یک منبع حیاتی برای جمع آوری و مدیریت این دانش است تا به وسیله آن دانش موجود در داده های مشتری استخراج شود و از این طریق اطلاعات بیشتر و ارزشمندتری از مشتریان را در اختیار قرار دهد.

بنابراین در گام اول توجه به جمع ­آوری داده ها و اطلاعات معنی­دار از مشتریان حائز اهمیت می باشد و پس از آن استفاده از ابزاری به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده.

با تعریف دقیق تر از اینکه چه جنبه هایی از رفتار یا پروفایل مشتری شما برای کسب و کار شما مهم تر می باشد، می توانید راه های بهتری را برای تعامل بیشتر با آن ها پیدا کنید و در نهایت به فروش بیشتر دست یابید.

برخی از داده های مشتری و اطلاعات معنی دار از مشتریان که لازم است هر کسب و کاری به جمع آوری آن ها بپردازد عبارتند از:

  • داده ­های مشتری و اطلاعات شخصی از مشتریان

با جمع آوری اطلاعات پایه ای همانند نام مشتری، ویژگی های دموگرافیک همانند سن، جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، شغل، میزان درآمد و ویژگی های جغرافیایی همانند آدرس و محل سکونت آغاز کنید. اگر این اطلاعات از مشتریان خود را ندارید، می توانید برای آن ها یک نظرسنجی ارسال کنید تا آن را پر کنند.

  • ویژگی ها و عوامل کلیدی که با استفاده از آن ها می توانید مشتریان خود را از یکدیگر متمایز کنید.

هر کسب و کاری دارای انواع مختلفی از مشتریان می باشد. همه مشتریان برابر نیستند. ویژگی های کلیدی که مشتریانتان را از هم متمایز می کنند و به گروه بندی آن ها کمک می کنند را شناسایی کنید. برای مثال این ویژگی ها می تواند شامل محصولات خاصی باشد که مشتری شما خریداری می کند. هر چقدر که بتوانید گروه بندی بهتر و دقیق تری از مشتریان خود داشته باشید، می توانید با توجه به ویژگی های هر گروه فعالیت های بازاریابی هدفمندی را برای مشتریان خود ارائه دهید.

  • ثبت داده ها و اطلاعات مربوط به تراکنش های مشتریان

داده­های مربوط به تراکنش ­های مشتریان خود را ثبت کنید. برای مثال محصولاتی که خریداری کرده ­ا­ند، میزان خرید ریالی، زمان خرید، تعداد دفعات خرید و دفعات مراجعه.  ثبت این اطلاعات و تحلیل آن ها به شما کمک می کند که چه محصولات و خدماتی را در آینده به مشتریان خود پیشنهاد دهید.

  • نحوه رفتار مشتریان در زمان واقعی

برای درک بهتر مشتریانتان، باید بینش بیشتری نسبت به نحوه رفتار آنها داشته باشید. امروزه کسب و کارها نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد نحوه رفتار مشتریان در زمان واقعی دارند. برای مثال مشتریانتان چقدر برای جستجو در سایت شرکت شما وقت می گذارند؟ بر روی چه لینک ها و پیوند هایی از سایت کلیک می کنند؟ چه چیزی باعث می شود که محتوای سایت شما و مطالب مرتبط با محصول شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند؟ چه مطالبی از سایت را دانلود می کنند؟

کسب و کارهایی که امروز پیشرو هستند، کسانی هستند که می توانند داده ­های مشتری خود را در زمان واقعی جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا الگوها را شناسایی کنند و نیازهای مشتری را پیش از آن که خود مشتری از آن آگاه باشد پیش بینی کنند.

  • سوابق خدمات مشتریان

هنگامی که مشتری شما برای بازگرداندن محصول، گرفتن اطلاعات بیشتر و … با شما تماس می گیرد، بهترین فرصت است که چند سوال کوتاه درباره اینکه چطور با شرکت شما آشنا شده، چه محصولاتی از شرکت شما را استفاده کرده؟ آیا از محصولی که استفاده کرده رضایت داشته یا خیر و از این قبیل سوالات از او پرسیده شود و همه ی اطلاعات جمع آوری شده ثبت گردد.

  • رسانه های اجتماعی

واضح است که بهترین مکان برای رسیدن به مشتریان جایی است که آنها بیشترین وقت خود را در آن جا صرف می کنند. امروزه شبکه های اجتماعی کاربران زیادی دارد. برای جمع آوری و به دست آوردن داده های کاربران شبکه های اجتماعی، استفاده از یک ابزار یا پلت فرم جمع آوری و تجمیع داده ها توصیه می شود.

« به یاد داشته باشید که جمع آوری داده ها و  اطلاعات مشتری می تواند عامل مهمی در تدوین استراتژی بازاریابی شما باشد. بدون داده ها، در واقع شما در حال بازاریابی کورکورانه، به امید رسیدن به مخاطبان و مشتریان هدف خود می باشید. بکارگیری تکنیک های داده کاوی در CRM  می تواند به کسب و کار شما در کسب اطلاعات ارزشمند از مشتریانتان کمک کند که پس از آن و با استفاده از دانش استخراج شده می توانید درک جامع تری از مشتریان خود داشته باشید. »

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید