چگونه مشتریان خود را پیدا کنیم؟

چگونه مشتریان خود را پیدا کنیم؟

چگونه مشتریان خود را پیدا کنیم؟


امروزه نقش مشتریان از حالت دنباله روی تبدیل به هدایت سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و حتی محققان و مخترعان شده است.

از همین رو سازمان‌هایی که همواره در حال پیروی از روش‌های سنتی هستند علاوه بر اینکه نمیتوانند موفقیتی کسب نمایند، تمامی سرمایه خود را نیز از دست می دهند.

همانطور که میدانید همه کسب و کارها در جهت تامین نیازهای مشتریان و کسب رضایت آن‌ها در حال فعالیت می باشند و در بازار گسترده و پر رونق و رقابتی امروزی، موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی ارتباط بسیار زیادی با رفتار مشتری دارد.

همواره برای رسیدن به موفقیت نکاتی وجود دارد که می‌بایست نسبت به آن آگاه باشید؛ در این مقاله توضیحاتی در این مورد خدمت شما ارائه خواهد شد.

مشتری یعنی چه؟

هنگامی که افراد در پی راه اندازی کسب و کاری هستند، در ابتدای امر و پیش از اینکه کار خود را شروع نمایند اولین اقدامی که انجام می دهند این است که در مورد نیاز بازار و مشتریان بالقوه آن خدمت و یا محصول تحقیقات گسترده ای انجام دهند.

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که مشتری یعنی چه؟

در فرهنگ بازار مشتری به فردی گفته می‌شود که توانایی و انگیزه خرید کالا و یا خدمتی را داشته باشد که این توانایی و انگیزه همزمان در فرد بروز کرده و انتخاب و عمل خرید انجام میپذیرد.

در واقع در این تعریف به این مسئله اشاره و تاکید شده است که مشتری فرد بسیار هوشمند و دانایی است که همواره برای تامین نیازهای خود در حال مطالعه و بررسی میباشد تا با ارزش گذاری و در نظر گرفتن امکانات و استعدادهای خود، انتخاب تازه و درستی انجام دهد.

نیاز مشتری

از نظر بسیاری از افراد نیاز به این معنی است که آن‌ها دچار کمبودی شده اند و می‌بایست به دنبال راهی برای برطرف کردن آن باشند.

اگر بخواهیم نیاز مشتری را به صورتی کاملاً دقیق و همانند فرهنگ بازار تعریف نماییم باید بگوییم: «نیاز مشتری یعنی هر نوع احساس کمبودی که در افراد به وجود آید و آن‌ها تلاش کنند با استفاده از استعدادها و توانایی‌هایی که از آن بهره مند هستند، اقداماتی را در جهت رفع این کمبود انجام دهند.»

با در نظر گرفتن این مسئله که مفهوم نیاز مشتری بسیار گسترده می‌باشد، طبقه‌بندی جامع و کامل آن بسیار سخت و دشوار می‌شود زیرا علاوه بر اینکه نیازهای مشتری بسیار نامحدود می‌باشد، این امکان نیز وجود دارد که نیازی برای یک مشتری در گروه نیازهای اساسی قرار گیرد اما برای مشتری دیگر یک نیاز عادی به حساب آید.

از همین رو برای شناسایی و ارزیابی نیاز مشتریان لازم است رفتار آن‌ها را با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای آن‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که در بین تمامی شرکت‌ها و حتی کسب‌وکارهای کوچک وجود دارد این است که هم بتوانند بر تعداد مشتریان خود بیافزایند و هم مشتریان قدیمی خود را با روش‌های مختلف حفظ نمایند و آن‌ها را از دست ندهند، زیرا فروش محصول به مشتریان قدیمی بسیار کم‌هزینه‌تر از تلاش برای جذب یک مشتری جدید قلمداد می‌شود.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که «رضایت مشتری» چیست و چگونه شناسایی و به کار برده می‌شود؟

خوب است بدانید که رضایت احساس مثبتی است که در هر فردی پس از اینکه کالا یا خدمت موردنظر خود را دریافت می‌کند، به وجود می‌آید. امروزه محصول یا خدمتی می‌تواند بیشتر از همه مورد استقبال مشتری قرار گیرد که برابر و یا فراتر از ارزش مورد انتظارش رضایت ایجاد کند؛ اما برای اینکه بتوانید رضایت مشتری را جلب نمایید همواره باید 2 شرط اساسی را در نظر داشته باشید:

شرط اول این‌که کالا یا خدمتی که مورد تقاضا قرار گرفته است را در زمان مقرر به مشتری تحویل دهید

شرط دوم اینکه به سؤالاتی که از جانب او مطرح می‌شود به موقع و کاملاً درست پاسخ دهید.

چنانچه مشتری از کالا و خدمت دریافت شده رضایت کامل داشته باشد علاوه بر اینکه خودش مجدداً برای خرید به شرکت شما مراجعه می‌کند، مطمئناً خریدار دیگری را نیز با خود همراه خواهد کرد.

از این رو با اطمینان می‌توان گفت که سازمان و یا شرکتی می‌تواند در این زمینه به موفقیت دست پیدا کند که کار گروهی و فرهنگ جلب رضایت مشتریان را در اولویت کاری خود قرار دهد و برای دستیابی به آن تلاش نماید.

مدیران سازمان‌ها می‌بایست به این باور دست یابند که ارائه خدمات مطلوب به مراجعه‌کنندگان و جلب رضایت و خشنودی آن‌ها از اهداف اصلی یک سازمان است و در موفقیت سازمان نقش حیاتی دارد.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید