شاخص های موثر در تصمیم گیری مشتری

شاخص های موثر در تصمیم گیری مشتری

شاخص های موثر در تصمیم گیری مشتری


عوامل بسیار مهمی وجود دارد که در تصمیم گیری مشتری برای خرید کالا تاثیر دارد.

همه ی ما در طول روز با انتخاب های گسترده و متنوعی رو به رو هستیم. هنگامی که می خواهیم برای صبحانه خرید کنیم، باید بین از انواع مختلف تصمیم گیری کنیم. یا حتی اگر بخواهیم برای خود لباس بخریم هم باید از میان انواع رنگ ها و مدل ها یکی را برگزینیم اما تا به حال به این که به شاخص های انتخابتان اندیشیده اید؟

داشتن اطلاعاتی در مورد شیوه های مناسب هدف گذاری گروه خاصی از مصرف کنندگان، می تواند در جذب مشتری  و حفظ مشتری، نقش بسیار مهمی بازی می کند.

فعالیت های مصرفی، مبادله ی صرف کالا و پول نیست. ما با مصرفمان به دنبال بیان هویتمان و علایقمان هستیم، عوامل زیادی در انتخاب کالا توسط مشتریان دخیل است

اما می توان به طور مختصر به عواملی که روی تصمیم گیری مشتری اثر دارد اشاره کرد:

سن : انسان ها در دوره های متفاوت زندگی خود ترجیحات و خواسته های متفاوتی دارند که همین موضوع، خود را در انتخاب نوع کالای مصرفی نشان می دهد. به عنوان مثال پوشش یا سرگرمی افراد جامعه در سنین متفاوت گوناگون است.

جنسیت : جنسیت نیز عامل دیگری است که می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. محصولات بسیاری از عطر گرفته تا کفش متاثر از تفاوت های جنسیتی اند.

ساختار خانواده: وضعیت تاهل فرد یا تعداد اعضای خانواده یا فرهنگ درون خانواده نیز می تواند در مصرف اعضای خانواده دخیل باشد. وقتی نوزادی در یک خانواده متولد می شود گستره ی کالا های مصرفی افزایش می یابد.

طبقه اجتماعی و در آمد: مصرف می تواند نشان دهنده ی تشخص یک فرد یا طبقه ی خاص اجتماعی او باشد. به عنوان مثال افراد مختلف با سطح در آمدی گوناگون هنگام انتخاب یک وسیله ی نقلیه، متفاوت عمل می کنند.

نژاد و قومیت: قومیت بیانگر زبان، عادات، مذهب و آیین ها است. شرکت ها عموما تلاش می کنند محصولاتی منطبق با ویژگی های قومیتی و نژادی وارد بازار کنند. گوشت حلال یا چادر و ‌‌… می توانند از جمله کالاهای مصرفی باشند که در جوامع مسلمان به واسطه ی مذهب مصرف می شوند.

جغرافیا: جغرافیا نیز عامل مهم دیگری در نوع مصرف است. جغرافیا می تواند روی پوشش و نوع غدای مضرفی تاثیر گذار باشد.

این نوع اطلاعات به طور معمول تحت مقوله ی روان شناسی اجتماعی قرار می گیرد که مربوط به جنبه های سبک زندگی و شخصیت یک فرد است.

به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید