چگونه بر رفتار سیاسی در سازمان غلبه کنیم؟

رفتار سیاسی در سازمان

در نبرد همیشگی با رفتار سیاسی در سازمان ، بدون از دست دادن خونسردی، پپروز شوید

مواجه شدن با رفتار سیاسی در سازمان می تواند واقعاً استرس زا باشد. مخصوصا اگر احساس می کنید که برنده شدن در این نوع بازیهای سیاسی یک هدف به شمار می آید. با این حال، اگر همیشه فرد حرفه ای و کاربلد باقی بمانید، می توانید از رفتار سیاسی در سازمان  جان سالم به در ببرید. اگر در حال حاضر هدف بازیهای سیاسی در سزمانتان هستید، می توانید از بدون دست دادن شهرت و اعتبار خودتان، با رفتارهای بد دیگران مقابله کنید. علاوه بر این، می توان در وهله اول از تبدیل شدن به یک هدف بازیهای سیاسی هم جلوگیری کرد. حتی می توانید از رفتار سیاسی در سازمان  به نفع خودتان هم استفاده کنید.

در ادامه، راهکارهایی برای غلبه بر رفتار سیاسی در سازمان  را در اختیار شما قرار می دهیم:

1. قبل از اینکه به چیز ناراحت کننده ای پاسخ دهید، آرام باشید

آرام باشید

طبیعی است که وقتی کسی شما را تهدید به از دست دادن کارتان می کند، احساس ناراحتی و حالت تدافعی داشته باشید. با این حال، مهم این است که واکنشی آرام و حرفه ای از خودتان نشان دهید. وقتی چیزی شما را ناراحت می کند، چند دقیقه برای آرام کردن خودتان وقت بگذارید. نفس عمیق بکشید و خود را در حالتی تصور کنید که به آرامی پاسخ میدهید. 

  • به عنوان مثال، فرض کنید به دفتر رئیس احضار می شوید و متوجه می شوید که همکارتان شما را به خاطر کاری مقصر دانسته است. اصلا ناراحت نشوید و در مورد اشتباهات همکارتان با رئیس صحبت کنید. نفس عمیقی بکشید و تا 10 بشمارید. سپس، با آرامش به رئیس خود بگویید که روی پروژه مورد نظر کار نمی‌کنید، اما خوشحال می شوید که کمکی کرده باشیدد. می توانید از این جملات استفاده کنید: “متوجه نشدم که این پروژه عقب افتاده است، زیرا انجام آن به من محول نشده بود. با این حال، خوشحال می شوم که مسئولیت آن را قبول کنم.”

2. سعی کنید از دیدگاه همکارتان به مسئله پیش آمده نگاه کنید تا بتوانید راه حلی را پیدا کنید

از دیدگاه همکارتان به مسئله پیش آمده نگاه کنید

این امکان وجود دارد که همکار شما اصلا متوجه نشود که رفتارش نادرست است. در واقع، ممکن است همکارتان فکر کنند که شما فردی هستید که رفتار سیاسی در سازمان  دارید. سعی کنید مسائل و مشکلاتی که با آنها دارید را از دیدگاه آنها بررسی کنید تا ببینید که آیا آنها دلیلی برای چنین رفتاری دارند یا خیر. سپس، به دنبال تغییراتی باشید که با کمک آنها بتوانید اوضاع را بهبود ببخشید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید همکار شما دائماً از شما شاکی است و می گوید که اطلاعات پروژه ای که با هم کار می کنید را در اختیار او قرار نمی دهید. پس از فکر کردن، ممکن است متوجه شوید که اطلاعات ضروری را دیر ارسال می کنید. می توانید هر روز برای همکارتان ایمیل بزنید (حتی اگر اطلاعات جدیدی وجود نداشته باشد.)

3. هنگامی که در سازمان حضور دارید، به ارزش های شخصی خود پایبند باشید

وقتی با رفتار سیاسی در سازمان  سر و کار دارید، ممکن است احساس کنید برای جلو زدن از بقیه نیاز دارید فرد فریب کاری باشید. با این حال، این کار حال شما را بدتر می کند و بعید به نظر می رسد که منجر به موفقیت شما شود. در عوض، ارزش های شخصیتان را به خود یادآوری کنید و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید همکار شما پس زیر آب زدن دیگران، ترفیع دریافت می کند. ممکن است احساس کنید که شما هم باید چنین کاری را انجام دهید، اما ارزشی به نام صداقت و شرافت را انتخاب کنید.

4. در محل کار خود یک شبکه پشتیبان بسازید

گاهی اوقات، کار می‌تواند استرس‌زا باشد و داشتن دوستانی که می‌توانند از فشارهای شما کم کنند، حس خوبی است. همکاران خود را بشناسید و رابطه حرفه ای با آنها برقرار کنید. سعی کنید حداقل 2-3 دوست در محل کار خود داشته باشید که بتوانید روی آنها حساب کنید.

  • به یاد داشته باشید که همیشه با دوستان کاری خود رابطه حرفه ای داشته باشید. در غیر این صورت، زندگی شخصی و حرفه ای شما با هم ترکیب شود و این مسئله می تواند به رفتارهای سیاسی دامن بزند.

5. در مورد احساسات خود با یک دوست یا خویشاوند صحبت کنید، نه همکارانتان

در مورد احساسات با همکاران صحبت نکنید

دوستان کاری شما همه چیز را در مورد محل کار شما می دانند، بنابراین ممکن است افراد مورد اعتمادی به نظر برسند. با این حال، با گفتن شکایات خودتان از کار، به همکارانتان فرصتی می دهید تا از آنها بر علیه شما استفاده کنند. در عوض، زمانی که نیاز به صحبت دارید، با یک دوست یا آشنا صحبت کنید. از آنها بخواهید که صحبت های شما را نزد کسی بازگو نکنند.

  • به عنوان مثال، می توانید با همسر، خواهر یا بهترین دوست خود صحبت کنید.
  • می توانید از این جملات استفاده کنید: “در محل کارم مشکل دارم. می‌توانیم چند دقیقه در مورد آن صحبت کنیم؟”

6. استرس خود را مدیریت کنید تا آشفته نشوید

استرس خود را مدیریت کنید تا آشفته نشوید

“استرس های کاری” بخش طبیعی ای از زندگی هستند، اما نباید غرق در آنها شوید. مدیریت استرس را بخشی از برنامه روزانه خودتان در نظر بگیرید. فعالیت هایی که باعث کاهش سطح استرس می شود را شناسایی کنید. سپس، آن فعالیت ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • به مدت 10 دقیقه مدیتیشن کنید.
  • به گردش در طبیعت بروید.
  • با حیوانات وقت بگذرانید و باغبانی کنید
  • در کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان، رنگ آمیزی کنید.
  • رایحه درمانی انجام دهید.
  • دوش آب گرم بگیرید.
  • کتاب بخوانید.

7. در محل کار خود پایبند قوانین باشید

در محل کار خود پایبند قوانین باشید

عدم پیروی از قوانین می تواند دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است قوانین غیر ضروری به نظر برسند یا ممکن است که دیگران قبلاً آنها را نقض کرده باشند. با این حال، مخالفت با قوانین در محل کار، شما را در معرض انتقاد قرار می دهد. آیین نامه های محل کارتان را با دقت بخوانید و همیشه از آنها پیروی کنید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید محل کار شما قانونی دارد که بر اساس آن، شما نمی توانید از پرینترهای شرکت استفاده شخصی داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که همکارانتان همیشه از پرینتر شرکت استفاده شخصی می کنند. بهتر است شما از انجام این کار خودداری کنید.

نکته: اگر کار اشتباهی انجام دادید، به سرپرست خود بگویید و فوراً اشتباه خود را اصلاح کنید. با این کار نشان می دهید که فرد صادقی هستید و می خواهید کار درست را انجام دهید. به علاوه اینکه، همکارانتان نمی توانند از خطاهایتان بر علیه شما استفاده کنند.

8. تا جایی که می توانید، صبور و آرام باشید

تا جایی که می توانید، صبور و آرام باشید

در روزهای خاصی مثل چهارشنبه ها، اضافه کاری های آخر هفته، سفرهای شبانه و مهمانی های تعطیلات هم سعی کنید فرد صبور و آرامی باشید. لذت بردن در رویدادهای کاری هیچ اشکالی ندارد، ولی مطمئن شوید که رفتار شما همچنان حرفه ای است. تصور کنید که رئیس همیشه شما را زیر نظر دارد و از انجام هر کاری که عملکرد شغلی شما را زیر سوال می برد، اجتناب کنید.

  • به عنوان مثال، ممکن است در مهمانی های مخصوص شرکت شما نوشیدنی سرو شود، نباید زیاده روی کنید.
  • ممکن است یک سفر کاری دارای اقامت شبانه با همکار خودتان داشته باشید. اشکالی ندارد که با همکارتان صمیمی باشید، ولی در مورد سایر همکارانتان بدگویی نکنید یا چیزهای زیادی را در مورد زندگی شخصی خود فاش نکنید.

9. فرض کنید هرچه که می گویید، به گوش بقیه هم می رسد

ممکن است به دوستان کاری خود اعتماد داشته باشید یا ممکن است احساس کنید که موافق بودن با شکایاتی که همکارانتان از دیگران می کنند، اشکالی ندارد. شما باید بدانید که بقیه می توانند از حرفهایتان بر علیه شما استفاده کنند. قبل از اینکه هر حرفی را بزنید، تصور کنید که از طریق یک تلفن داخلی با بقیه صحبت می کنید. اگر احساس راحتی نمی کنید که افکار خود را به کل دفتر اعلام کنید، پس آنها را برای همیشه در دل خودتان نگه دارید.

  • به عنوان مثال، ممکن است همکارتان بگوید: “باورم نمی‌شود که جو آن ترفیع را دریافت کرده باشد. او هر روز دیر می‌آید.” شما نگویید: “من هم نمی توانم آن را باور کنم.” درعوض، بگویید: “شنیدی که شرکت می خواهد یک دستگاه کپی جدید بگیرد؟» یا « می‌دانید که در اتاق استراحت یک فنجان قهوه تازه وجود دارد؟”

هشدار: به خاطر داشته باشید که همکارانتان می توانند منظور شما را به اشتباه درک کنند یا از کلمات شما برای بد جلوه دادن شما استفاده کنند. سعی کنید ارتباطات خود را همیشه در سطح حرفه ای نگه دارید.

10. از شکوه در مورد کار خودداری کنید، زیرا به اعتبار شما لطمه می زند

از شکوه در مورد کار خودداری کنید

ممکن است گاهی اوقات در محل کار خود با مشکل مواجه شوید و این اصلا اشکالی ندارد. با این حال، صحبت در مورد این مشکلات یا برخورداری از یک نگرش بد، باعث سوء استفاده بقیه از شما می شود. شکایات خود از محل کار، رئیس و همکارانتان را برای همیشه پیش خودتان نگه دارید.

  • سعی کنید بر روی جنبه های مثبت محل کار خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما واقعاً از مسئول پذیرش خوشتان بیاید و ممکن است به کلاس های آموزشی خوبی دسترسی داشته باشید.
  • اگر واقعاً از شغل خود متنفر هستید، به دنبال شغل جدید باشید. در ضمن، سعی کنید حداکثر تلاش خود را در شغل فعلیتان انجام دهید تا بتوانید معرفی نامه خوبی را از جانب رئیس دریافت کنید.

11. فرد مفیدی برای همکارانتان باشید

فرد مفیدی برای همکارانتان باشید

اگر همکارانتان به کمک شما نیاز داشته باشند، بعید به نظرمی رسد که بخواهند موقعیت شما را به خظر بیاندازند. دانش و مهارت های خود را با هر کسی که به آن نیاز دارد، به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، در صورت نیاز، خودتان به همکارتان پیشنهاد کمک دهید. اگر در پروژه گروهی مشارکت دارید، مطمئن شوید که سهم خود را به درستی انجام می‌دهید.

  • شما می خواهید همکارانتان احساس کنند که به آنها کمک می کنید تا به اهدافشان برسند و از طرفی، احساس کنند به شما نیاز دارند.
  • با کمک کردن به همکارانتان می توانید دارایی ارزشمندی برای سازمان خود باشید. بنابراین، کمک کردن به پیشرفت شغلی شما هم کمک خواهد کرد.
  • به عنوان مثال، فرض کنید شما تنها کسی هستید که برای استفاده از تجهیزات جدید آموزش دیده است. به جای اینکه این اطلاعات را فقط برای خودتان نگه دارید تا رئیس به شما نیاز پیدا کند، به همکاران خودتان که علاقه مند به یادگیری ماشین هستند هم آموزش دهید. با این کار نشان می دهید که بازیکن تیم هستید و کسب و کار خود را در اولویت قرار می دهید.

12. از دستاوردها و موفقیت های همه همکارانتان تعریف کنید تا فرد مغروری به نظر نرسید

از دستاوردها و موفقیت های همه همکارانتان تعریف کنید

به رسمیت شناختن دستاوردها می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت کنید، اما لاف زدن در مورد خودتان می تواند شما را هدف رفتار سیاسی در سازمان قرار دهد. در عوض، از دستاوردهای همه همکارنتان تعریف کنید تا نشان دهید که بازیکن یک تیم هستید. این کار باعث می شود که همکارانتان بیشتر از قبل به شما احترام بگذارند و از طرفی، به کارفرمایتان نشان می دهید که به موفقیت های شرکت بیشتر از موفقیت های خودتان اهمیت می دهید.

  • به عنوان مثال، فرض کنید دفتر شما هر سه ماه یک بار و پس از نهایی کردن یک فروش بزرگ، یک جلسه برگزار می کند. ممکن است در جلسه بگویید: “می‌خواهم یک دقیقه از وقتتان را بگیرم و در مورد دستاوردهای اداره ما در ماه گذشته صحبت کنم. رشیدا 3 مشتری جدید آورد، شان یک سیستم فایل جدید ایجاد کرد و من هم بزرگ ترین فروش سال را نهایی کردم.”

13. وقتی با انجام کاری موافقت می کنید، تا آخر آن را دنبال کنید

اگر با همکاران خود با ملایمت رفتار نکنید، احتمالاً هدفی برای رفتار سیاسی در سازمان  خواهید بود. با این کار، همکارانتان از دست شما ناراحت می شوند و در موقعیت بدی قرار می گیرند. اطمینان حاصل کنید که هر زمان که پیشنهاد کمک در مورد چیزی را دادید، تا آخر آن را دنبال می کنید. علاوه بر این، همیشه حواستان به مهلتتان باشد. 

  • اگر به هر دلیلی قرار است کاری را دیر تحویل دهید، در اسرع وقت به همکاران خود اطلاع دهید و به سرپرست خود هم بگویید تا وضعیت را کنترل کند. ممکن است ایمیلی با این محتوا برای رئیس خود بفرستید: “از آنجایی که جلسه مشتری من بیش از حد طول کشید، نتوانستم تجزیه و تحلیل حساب را کامل کنم. می‌دانم که این مسئله پروژه شما را موقتا متوقف می‌کند، اما تا فردا صبح برایتان ارسال می‌کنم.”

14. مهارت های بین فردی خود را تقویت کنید تا بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید

مهارت های بین فردی خود را تقویت کنید

محبوب و دوست داشتنی بودن باعث می شود کمتر به هدف نمایش های اداری تبدیل شوید. برای تقویت مهارت های بین فردی خود، می توانید در اوقات فراغت خود، زمان بیشتری را با افراد بگذرانید تا بتوانید مهارت های اجتماعی خود را تمرین کنید. وقتی سر کار هستید، ارتباط چشمی برقرار کنید، به همکاران خود علاقه نشان دهید و به حرف های افراد گوش دهید.

  • به جای اینکه سعی کنید راه خودتان را بروید، به دنبال مصالحه در موقعیت های مختلف باشید.

 . فقط به دنبال موفقیت خودتان نباشید. هدف خود را در کمک به موفقیت همه همکارانتان ببینید.

15. با افرادی که نادرست رفتار می کنند، صحبت کنید تا بفهمید چه کارهایی انجام می دهند

با افرادی که نادرست رفتار می کنند، صحبت کنید

گذراندن گاه و بیگاه با این دسته از افراد می تواند به شما کمک کند تا انگیزه های آنها را درک کنید. تمام تلاش خود را کنید تا حمایت همکارانتان را بدست بیاورید و همزمان، هیچ کس را آزار ندهید. علاوه بر این، از دانش درونی خود برای جلوگیری از رفتار سیاسی در سازمان  استفاده کنید.

  • به عنوان مثال، در مورد مسئله کاری به همکارانتان کمک کنید.
  • مراقب باشید که جلوی همکارانتان چه می گویید، زیرا آنها می توانند از کلمات بر علیه شما استفاده کنند.
  • دوری از این محرک ها، استراتژی خوبی برای محفوظ ماندن از رفتار سیاسی در سازمان است. اگر آنها چیز زیادی از شما ندانند، احتمال آن کمتر است که به شما صدمه بزنند.

16. با افرادی که در محل کار شما نفوذ دارند، ارتباط برقرار کنید

با افرادی که در محل کار شما نفوذ دارند، ارتباط برقرار کنید

اطلاع داشتن از سلسله مراتب غیررسمی در هر کسب و کاری بسیار مهم است. به عنوان مثال، منشی رئیس شما ممکن است سمت شغلی پایینی داشته باشد، اما احتمالاً تأثیر زیادی بر محل کار شما دارد. ببنید که چه کسی در دفتر شما از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار است. سپس، با آنها رابطه برقرار کنید.

  • به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که مشاور رئیستان با وجود اینکه تازه کار است، ولی نفوذ زیادی دارد. او را به صرف ناهار دعوت کنید.

17. بیشتر از اینکه صحبت کنید، به حرف های دیگران گوش کنید

بیشتر از اینکه صحبت کنید، به حرف های دیگران گوش کنید

گوش دادن به حرف های دیگران، به شما قدرت زیادی می بخشد. با گوش دادن، از همکارانتان و شایعاتی که وجود دارد، اطلاعات بیشتری بدست می آورید. علاوه بر این، کمتر صحبت کردن، باعث می شود از صحبت های اضافه خودداری کنید. سعی کنید در محل کارتان، بیشتر از اینکه صحبت کنید، به حرف های همکارتان گوش دهید.

  • از آنجایی که مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند، وقتی نشان دهید که واقعا به حرف هایشان گوش می دهید، آنها هم شما را بیشتر دوست خواهند داشت.
  • البته این امر بدان معنا نیست که شما باید از همکاران خود دوری کنید. به همکارانتان سلام و خوشامدگویی کنید، اما اجازه دهید آنها بیشتر صحبت کنند. می توانید با این جمله سر صحبت را باز کنید: “پروژه چطور پیش می رود؟”

18. از بدگویی در مورد همکاران خود بپرهیزید

از بدگویی در مورد همکاران خود بپرهیزید

شایعه پراکنی، راهی برای پیشرفت شغلی شما نیست. اگرچه ممکن است به نظر برسد که دیگران با شایعه پراکنی در شغل خود پیشرفت می کنند، اما این راه کثیفی برای پیشرفت است. علاوه بر این، به راحتی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برای بهتر جلوه دادن خودتان، از همکارانتان بدگویی نکنید.

  • سعی کنید به فردی صادق و منصف شناخته شوید که آزاری به دیگران نمی رساند.
  • اگر از شخصی واقعا شکایت دارید، سعی کنید مسئله را با خود طرف مطرح کنید و به نتیجه برسید.

19. پیشرفت کاری و ارتباطات خود را ثبت کنید

پیشرفت کاری و ارتباطات خود را ثبت کنید

اگر خودتان را هدف رفتار سیاسی در سازمان  می بینید، برخورداری از مدارک خوب می تواند به شما کمک کند تا از خودتان محافظت کنید. ایمیل های خود را ذخیره کنید، صورت جلسات را مستند کنید و سوابق کاری خود را در پروژه های گروهی ثبت کنید. اسناد خود را طوری سازماندهی کنید که دسترسی به آنها آسان باشد.

  • به عنوان مثال، ممکن است متن صورت جلسه را تایپ کرده و برای همکاران خود بفرستید تا همه یک کپی از آن داشته باشند. به این ترتیب، اگر بعداً اختلافی هم پیش آمد، می‌توانید صورتجلسه‌ای که همه با آن موافقت کردند را به عنوان مدرک نشان دهید.

 برای مطالعه بیشتر و بهتر درباره رفتار سیاسی در سازمان می توانید  کتاب راهنمای رفتار سیاسی در سازمان ؛ نوشته دیوید بن کرافت -ترنر و ترجمه دکتر فرشید عبدی که توسط «انتشارات پویش مُدام» منتشر شده است را مطالعه کنید.

تخفیف!
-40% تخفیف

کتاب های چاپی و الکترونیکی

کتاب راهنمای رفتار سیاسی در سازمان

۶۲,۵۰۰ تومان۱۸۱,۷۰۰ تومان

مقالات زیر می تواند برای شما مفید باشد

9 گام برای رسیدگی به شکایات مشتریان

شکایات مشتری به صورت یک ایمیل با لحنی عصبانی، انتقادات آنلاین تند و کوبنده، برخورد...

تاب آوری- بخش اول: تاب آوری؛ لازمه زندگی امروز

وقتی برای اولین بار ترجمه کتاب تاب آوری را که قرار بود آن را ویرایش...

مدیریت شکایات مشتری : شکایات مشتری و سیاست ما

آیا برای کسب و کارمان استراتژی داریم؟ آیا در حوزه های مختلف سیاست های از...

محصولات زیر می تواند برای شما مفید باشد

تخفیف!
-40% تخفیف

کتاب های چاپی و الکترونیکی

کتاب راهنمای رفتار سیاسی در سازمان

۶۲,۵۰۰ تومان۱۸۱,۷۰۰ تومان
تخفیف!
-40% تخفیف

کتاب های چاپی، صوتی و الکترونیکی

کتاب راهنمای مدیریت شکایات مشتری

۵۰,۰۰۰ تومان۲۳۱,۷۰۰ تومان
تخفیف!
به این مطلب رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید